پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود و سعی داشتیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زاکانی در نشست خبری عصر امروز خود به ارائه گزارش کار از عملکرد این کمیسیون پرداخت و با تسلیت فاجعه منا و نیز شهادت سردار همدانی گفت: توفیق داشتیم کمیسیون برجام را با همکاری 14 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیش از 40 روز به پیش ببریم و در این مسیر تلاش داشتیم تا توافق برجام را در چارچوب قانون و وظایف خود و همچنین منطبق با آنچه در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس و جایگاهی که به واسطه فرمایش های رهبر معظم انقلاب برای مجلس در رسیدگی به برجام تعیین شده بود، بررسی کنیم.
وی گفت: در این ایام تلاش شد تا با تامل، متن برجام و قطعنامه را به صورت کارشناسانه بررسی کنیم که ماحصل آن گزارشی مستند، بی طرفانه و با کمال دقت و با درنظرگرفتن همه موضوعات مرتبط باشد.
زاکانی با اشاره به زمان برگزاری جلسات کمیسیون ویژه برجام در ایام تعطیلات مجلس افزود: باتوجه به زحمات همکارانم در کمیسیون بر خود واجب می دانم که از تک تک آنها تشکر کنم و امید داشته باشم که تلاش آنها مورد رضایت خداوند باشد.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به تلاش های اعضای کمیسیون برجام گفت: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود و سعی داشتیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.
زاکانی با اشاره به ساعات کاری این کمیسیون یادآور شد: اعضای کمیسیون طی این روند، گاهی روزانه 11 ساعت کاری همراه با چالش و تنش را در کمیسیون سپری می کردند.
وی با اشاره به ماحصل کار گفت: در نهایت کاری انجام شد که می تواند به عنوان الگویی ارزشمند برای سایر عرصه های کار و تلاش مجلس قرار گیرد.
زاکانی با اشاره به چارچوب کاری کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: تلاش کردیم از چارچوب قانونی فراتر نرویم و در این مسیر متن برجام و قطعنامه را با قوانین موجود و فرمایشات رهبر معظم انقلاب انطباق دهیم و با بهره گیری از عقل جمعی کمیسیون و رای اکثریت اعضا تلاش خود را به نتیجه برسانیم.
وی گفت: بنا داشتیم هر جا دچار ابهام شدیم، نظرات تیم مذاکره کننده را مدنظر قرار دهیم و به نظرات بیگانگان توجه نکنیم.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه درخصوص دعوت از آقای آمانو برای حضور در نشست تخصصی این کمیسیون افزود: آمانو را دعوت کردیم تا مطالب بحق و آنچه را که بیان درست مطالبات مردم ایران است از او خواسته و همچنین گذشته ناصواب آژانس را به او یادآوری کنیم.
زاکانی درباره دعوت تیم مذاکره کننده ایران در ادوار مختلف نیز گفت: بنا به مصوبه هیات رئیسه کمیسیون با همه ادوار مذاکرات دیدارهایی برگزار کردیم که طبق آن دکتر ظریف و تیم همراهشان، به نمایندگی از دولت آقای روحانی در این جلسات حاضر شدند.
وی با اشاره به حضور آقای جلیلی در جلسات کمیسیون افزود: به دو جهت از ایشان برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم دلیل اول، 6 سال سکانداری مذاکرات توسط این عزیزان و دلیل دوم نیز این بود که 12 ساعت گزارش توسط این دوستان آماده و در شورای عالی امنیت ملی ارائه شده بود که هدف ما آشناشدن با ماحصل و نتیجه کار بود.
زاکانی در ادامه با اشاره به زمان اختصاص داده شده برای هر دو تیم مذاکره کننده افزود: در نهایت امر برای تیم مذاکره کننده فعلی بیشترین زمان درنظر گرفته شد و از نیروهای امنیتی، و اطلاعاتی، در بالاترین سطوح در کمیسیون حاضر شدند.
وی گفت: از مسئول ویژه دفتر ریاست جمهوری نیز دعوت شد تا ضمن شنیدن سوالات و دغدغه های نمایندگان مواضع و پاسخ های آنها نیز شنیده شود.
زاکانی با اشاره به حضور کارشناسان حقوقی و استادان دانشگاه در این کمیسیون افزود: یک جلسه چهار ساعته نیز با حضور اساتید دانشگاه از طیف های مختلف فکری برگزار شد تا علاوه بر شنیدن نظرات کارشناسانه مخالفان و موافقان، کمیسیون را در معرض اطلاعات خود قرار دهند.
انتقاد از نحوه برخورد با کمیسیون بررسی برجام
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه برخورد با نتایج بررسیهای این کمیسیون و گزارش آن تصریح کرد: این چه نوع نگاه به مسائل ملی است و چرا باید با جایگاه و حیثیت مجلس بازی شود؟
علیرضا زاکانی با ارائه گزارشی از نحوه عملکرد این کمیسیون گفت: از ابتدا با فرصت محدودی که داشتیم سعی کردیم روشمند عمل کنیم به همین علت نخستین گام ما تصویب روش کار کمیسیون بود تا با روشمندی دقیق اقدام کنیم.
وی تصویب سند روشمندی کمیسیون را در 3 شهریور و تصویب سند رسانهای در 4 شهریور را از اقدامات کمیسیون ویژه بررسی برجام برشمرد.
زاکانی گفت: پس از آن وقتی طبق مصوبات هیئت رئیسه کمیسیون، از مدعوان دعوت کردیم، در نهایت آییننامه داخلی کمیسیون تصویب شد زیرا این آیین نامه در میانه راه به کار می آمد و زمانی لازمتر می شد که با نقاط چالشبرانگیز داخلی مواجه میشدیم؛ به همین علت آیین نامه نیز در 11 شهریور تنظیم و پس از اصلاح در 15 شهریور تکثیر و عرضه شد.
رئیس کمیسیون برجام افزود: مسیری که طی کردیم مبتنی بر روشمندی بود البته در 21 شهریور آقای لاریجانی اضطراری را به بنده اعلام کرد و اظهار داشت که گزارش را زودتر آماده کنیم.
وی گفت: به همین علت در 22 شهریور که اعضا برای دیدن کارخانه آب سنگین اراک رفتند بنده ماندم و با جمعی از کارشناسان مرکز پژوهشها متدولوژی روشمند جدید آماده کردیم و 23 شهریور آن را در اختیار اعضا گذاشتیم و دوستان نظرهایشان را اعمال کردند .
زاکانی افزود: در 31 شهریور درباره سه راه حل با هم صحبت کردیم که جمع میان راه حل دوم و سوم مبتنی بر آیین نامه، مدّ نظر قرار داده شود؛ راه حلی که بر اساس آن گزارش کمیته های زیرمجموعه به صحن کمیسیون می آمد و پس از صحبت موافقان و مخالفان رای گیری می شد .
همه کار در کمیسیون بررسی برجام مبتنی بر عقل جمعی بود
وی گفت : بر این اساس همه کار در کمیسیون بررسی برجام مبتنی بر عقل جمعی بود و هیچ یک از کارها سلیقه ای و شخصی نبود؛ به همین علت شنبه گذشته که برخی اعضا اشکال می گرفتند، آیین نامه و روش کار را ارائه کردم و گفتم همه جای مسیر، مسیر مصوب اعضاست و همه مسیر در هیئت رئیسه و در جمع اعضا مطرح شده است .
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: از ویژگیهای کار ما این بود که فقط به شنیدن صحبتها بسنده نمیکردیم زیرا صحبتها با توجه به هیجانات جلسات تأثیرپذیر میشد به همین علت آن را تبدیل به پرسش کردیم و بنا بود پرسش ها در دبیرخانه تنظیم شود .
وی گفت : بر این اساس 65 پرسش تنظیم شد که 40 پرسش را برای وزارت امور خارجه فرستادیم اما بیجواب ماند و 20 پرسش را به سازمان انرژی اتمی فرستادیم که در فرصت مقرر پاسخ دادند و ما از آنان قدردانی کردیم .
زاکانی افزود : 42 نامه نگاری نیز با مراکز مختلف کردیم تا نتایج بررسی ها را دریابیم که بخش زیادی از این موضوعات به کمیسیون پاسخ داده شد.
وی گفت: به آقای لاریجانی اعلام کردم سعی می کنیم که کار سریعتر انجام شود اما به علت آنکه از قبل زمانبندی داشتیم و طبق آن عمل می کردیم و باید پاسخ پرسش ها و درخواست ها دریافت می شد نتوانستیم گزارش را از زمانبندی پیشین خود زودتر آماده کنیم.
زاکانی افزود: طبق زمانبندی اولیه گزارش در 8 مهر آماده و پیش نویس آن در کمیسیون ویژه برجام قرائت شد.
وی گفت: اکثریت در کمیسیون نبودند و 9 نفر از اعضای کمیسیون حضور داشتند بنابراین، آن را قرائت کردیم و نظرها دریافت شد و دیدگاهها را در روز پنجشنبه و جمعه اعمال کردیم و صبح شنبه نیز متن پیش نویس در کمیسیون قرائت شد.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: سوالی که برخی دوستان مطرح کردند این بود که پیشنویس گزارش کجا نوشته شده است؟ ما در آیین نامه خودمان که در دسترس اعضاست پیشبینی ساختار و دبیرخانه کردیم زیرا فرصت ما محدود بود و میبایست در 30 تا 40 روز، این کار عظیم را برعهده می گرفتیم.
زاکانی گفت: طبق ماده 6 آیین نامه برای تسریع در دستیابی کمیسیون به اهداف، دبیرخانه ویژه زیرمجموعه رئیس کمیسیون تشکیل شد که متشکل از سه دفتر تدوین، اطلاع رسانی و تعاملات بود.
وی افزود: در دفتر تدوین پنج دانشجوی دکترا فعالیت میکردند که 4 نفر از مجلس و یک نفر از بیرون مجلس حضور یافتند؛ دو نفر از داخلی ها، از کارکنان کمیسیون اصل 90 و مرکز پژوهشها و دو نفر از ماموران مجلس بودند که مشاوران نمایندگان بودند.
زاکانی گفت: یک نفر نیز از بیرون بود که به عنوان معتمد ما فعالیت داشت و در نهایت نیز طبق آیین نامه شرح همه جلسات را پیاده کردیم.
برخی کمیسیون های مجلس بیش از 7 ماه درباره مسائل هسته ای تشکیل جلسه می دادند
وی افزود: 56 ساعت جلسه مشترک داشتیم که پیادهسازی شد و جالب است که برخی کمیسیون های مجلس که بیش از 7 ماه درباره مسائل هسته ای تشکیل جلسه می دادند حتی یک سند نیز در اختیار نداشتند.
زاکانی گفت: وقتی از آنان خواستیم که اسنادشان را ارائه کنند نایب رئیسشان اعلام کرد حتی یک سند پیاده شده نیز ندارد. جلسات داخلی آنان فقط به مجادلات داخلی گذشته بود.
وی افزود: در این کمیسیون بنا شد تمام اطلاعات در سرور مجلس نگه داشته شود و از دسترسی و تعرض مصون بماند.
رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت: دبیرخانه اجرایی تلاش کرد که اسناد پیاده شده دستهبندی و حتی به صورت پیشنویس گزارش تدوین شود.
زاکانی با اشاره به ساختار کمیسیون بررسی برجام گفت: این کمیسیون متشکل از پنج کمیته بود که به غیر از کمیسیون اقتصادی که جلسه آن شکل نگرفت، دیگر کمیسیونها شامل حقوقی، امنیتی، سیاسی، هستهای و فنی 15 جلسه بالغ بر 32 ساعت نشست برگزار کردند.
وی افزود: در این جلسات مطالب تبدیل به سؤالاتی شد که از دستگاه ها مطالبه کردیم و حتی آن را برای رسانه ها فرستادیم و خواستیم که منتشر کنند و نظر بدهند و تفاوتی نمی کرد نظر موافق باشد یا مخالف.
زاکانی اظهار داشت: برخی موارد، خاص بود برای دستگاهها می فرستادیم به عنوان نمونه موضوع مربوط به کالاها با کاربردهای دوگانه را به یکی از دانشگاه های رتبه یک کشور فرستادیم که پس از بررسی نتایج آن را ارسال کردند.
وی گفت: این موضوع در یکی از دانشگاههای ممتاز کشور در عرصه بینالمللی با مشارکت 30 نفر از استادتمامهای این دانشگاه بررسی شد تا مشخص شود که این موضوع چه خطرهایی برای صنعت کشور به ویژه عرصه امنیت ایجاد خواهد کرد.
تجدید نظر در بررسی طرح هستهای
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه گفت: برخی در مجلس خواستار پرهیز این کمیسیون از کاوش اساسی در متن برجام بودند و آن را سبب سوء استفاده دشمن می دانستند.
علیرضا زاکانی با تبیین گزارشی از عملکرد این کمیسیون افزود: در کمیسیون دو نگاه برای بررسی برجام وجود داشت نگاه نخست این بود که ما فقط به کلیات بسنده کنیم و دقت و کاوش اساسی در متن نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: البته استدلال این گروه این بود که ممکن است از دقت مضاعف ما نکاتی مطرح شود که دشمن از آن سوء استفاده کند که آقای لاریجانی هم همین دیدگاه را داشت.
زاکانی گفت: ما اصرار می کردیم که این راه درست نیست و درست این است که ما دقت کافی کنیم و گزارش منطبق با واقعیات باشد اعم از حسن، عیب و نقص ارائه شود.
وی افزود: ما معتقد بودیم که گزارش اینگونه به هیئت رئیسه ارائه شود و در آنجا تصمیم بگیرند که با گزارش چه کنند و ما در کمیسیون حاضر نیستیم آنچه می فهمیم نگوییم و دستخوش احساس و بی دقتی هم نشویم.
زاکانی گفت: بر این اساس کمیسیون با پنج کمیته خود به پیش نویس گزارش رسیدند که در دبیرخانه آماده شد و دیدگاه کمیته ها نیز در پیش نویس وجود داشت.
وی افزود: البته برخی اعضا اعتراض می کردند و می گفتند که گزارش کمیته ها باید به هم متصل و در نهایت به عنوان گزارش کمیسیون ارائه شود که به آنان گفتم که این خلاف مصوبات ماست زیرا پیشتر در 31 شهریور طبق آیین نامه مصوب کردیم که مطابق با چه روشی عمل کنیم.
زاکانی گفت: به آنان گفتم روال کار مجلس مشخص است ما نمی توانیم کاری خلاف این روال انجام دهیم برخی می گفتند اجماعی نظر دهیم یا اصرار می کردند که دو سومی اقدام کنیم که در پاسخ گفتم کجای مجلس به این شکل عمل می شود؟
وی افزود: دو، سه ساعت از کار به صحبت های اولیه کشید و ماحصل کار در کمیسیون این بود که از ابتدای قضیه تا انتها براساس رای گیری باشد.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: این درحالی است که قبل از ورود به بحث به اعضا گفتم به رغم کار شبانه روزی کمیسیون اگر تشخیص می دهند که پیش نویس را ملاک قرار ندهیم آن را کنار بگذاریم اما اکثریت رای دادند که این مبنا باشد.
گزارش متشکل از هفت بخش است
زاکانی افزود: گزارش متشکل از هفت بخش است بخش اول مقدمات و کلیات است، پنج بخش تخصصی و بخش آخر نیز شامل پیشنهادهاست که از ابتدای آن قرائت کردیم و فقط در بخش کلیات پس از قرائت آن، اعضا نظرهایشان را ارائه کردند که رای گیری شد و اصلاحات به عمل آمد و در نهایت برای کلیات رای گیری کردیم.
وی اضافه کرد: در بخش های تخصصی نیز بند به بند نظرهای مخالفان و موافقان اصلاح می شد و اگر جایگزینی داشت پس از قرائت رای گیری می شد و از آن عبور می کردیم و در پایان هر بخش برای هر بخش به شکل مجزا رای گیری می شد و در نهایت نیز برای کل گزارش رای گیری کردیم.
زاکانی گفت: این درحالی است که هیچ هیئت رئیسه ای اینگونه رای گیری نمی کند به نحوی که برای مقدمه، بند به بند هر بخش و کلیات گزارش به طور مجزا رای گیری شود.
وی افزود: تا پایان این اقدام به نحوی عمل کردیم که جلسات رسمیت داشته باشد یعنی در جلسات غیررسمی هیچ چیز تصویب نمی شد که اسنادش هم وجود دارد.
زاکانی اضافه کرد: حتی برای ویراستاری هم رای گیری می کردیم و پس از مجوز اقدام می شد.
وی گفت: پس از این اقدامات هیئت رئیسه اعم از بنده و آقایان حقیقت پور، نجابت، احمدی و نقوی حسینی کار را انجام دادیم.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: با وجود این، چرا باید با منافع ملی بازی سیاسی کنیم چرا باید با حیثیت مجلس بازی شود چرا وقتی امری در چارچوب انجام می شود نظرهای خود را به جامعه تحمیل کنیم؟
چارچوب ها مبتنی بر مر قانون بود
زاکانی گفت: چرا اگر دیدگاه کارشناسی استادان گرفته می شود عده ای خوششان نمی آید چرا دیدگاه نمایندگان برای عده ای ناگوار است؟ ما به قانون عمل کردیم و چارچوب ها مبتنی بر مر قانون بود.
وی افزود: بیان آقای لاریجانی این بود که ما به ارائه طرحی کمک کنیم که بنده در پاسخ گفتم کمیسیون ویژه بررسی برجام طبق ماده 44 وظیفه ارائه طرح ندارد که او نیز به این موضوع اذعان کرد با این حال گفتم می توانیم در این باره کارشناسی کنیم.
زاکانی گفت: نهایت کار که پیگیری شد با طرحی مواجه شدیم که آقای لاریجانی از قبل زحمت کشیده بود و به گفته خودش دو بار به رهبر معظم انقلاب ارائه کرده اما پاسخی نگرفته بود.
وی افزود: بنا شد از هر فراکسیون سه نفر کنار هم کار را پیگیری کنند و جلسات پیگیری شد که من هم یکی از آنان بودم اما به علت مشغله کار در کمیسیون کمتر فرصت کردم که در جلسات حضور یابم.
زاکانی گفت: بالاخره دوستان به متن مشترکی با پرانتزهای مختلف رسیدند و شنبه گذشته در جلسه ای با حضور آقای لاریجانی اعتراض کردند که نظرهایشان مد نظر قرار نگرفته و وتو شده است و پای گزارش را امضا نکردند.
در صحن علنی برای اینکه مجلس دچار شکاف نشود سکوت کردم
وی افزود: من در صحن علنی برای اینکه مجلس دچار شکاف نشود سکوت کردم و بسیاری دوستان رای دادند به این امید که طرح در مسیر اصلاحی کار کارشناسیاش انجام شود.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: هیئت رئیسه برخلاف ماده 145 آیین نامه در بحث ارجاع، کمیسیون تخصصی برجام را در نظر نگرفت.
زاکانی گفت: البته من به هیئت رئیسه گفتم که انتظار نداشتم آن را به کمیسیون ویژه بررسی برجام بدهند زیرا احساسم این است که شما خواسته اید فرایند تخصصی آن به سرعت طی شود در حالی که کمیسیون برجام با دقت آن را بررسی می کرد.
وی افزود: به هیئت رئیسه گفتم تعجب می کنم که شما حتی در ارجاع طرح به کمیسیون برجام، این کمیسیون را به عنوان کمیسیون فرعی هم در نظر نگرفتید.
زاکانی گفت: نیم ساعت پایانی از روز آخر جلسه مجلس در بررسی موضوع به ما گفتند که آن را به شما ارجاع می دهیم تا در تعطیلات رسیدگی کنید که به آنان اعلام کردم این خلاف و از اساس نادرست است.
وی افزود: به آنان گفتم کمیسیون های دیگر آن را تصویب هم کرده اند اکنون دیگر وقت ارجاع دادن به کمیسیون برجام نیست.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: کمیسیون امنیت ملی طبق بند 145 آیین نامه مکلف است نظرهای دیگر کمیسیون ها را دریافت و صحبت های اعضای کمیسیونها را استماع کند و اگر کمیسیون های فرعی هم آمادگی نداشتند 10 روز به آنان مهلت داشته شود.
زاکانی افزود: با این حال بنا شد کمیسیون امنیت ملی سه شنبه تشکیل شود که باز هم برخلاف آیین نامه بود و ما نمی دانیم در مجلس باید به کجا اتکا کنیم.
وی گفت: اعلام کرده بودند که جلسه کمیسیون امنیت ملی سه شنبه برگزار می شود اما برخلاف اعلام پیشین جلسه را دوشنبه برگزار کردند و طرح با تغییرات اندکی شامل سه، چهار کلمه و یک پاراگراف تصویب شد.
زاکانی تصریح کرد: آیا این با لزوم دقت مد نظر رهبر معظم انقلاب سازگاری دارد؟ این چه نوع نگاه به مسائل ملی است؟ چرا باید با جایگاه و حیثیت مجلس بازی کنیم؟
وی تاکید کرد: بر این اساس ما این کار را با نص صریح آییننامه مغایر می دانیم و خواستار تجدید نظر در آن هستیم.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: نوع رفتار برخی دوستان نیز که بیایند بیانیه بدهند و با رسانه ها صحبت کنند درست نبود و من چنین انتظاری از آنان نداشتم.
زاکانی افزود: از آنان گلایه کردم و گفتم از باب رعایت امانت گزارش شما را به رسانه ها می دهم که اکنون گزارش کمیته های امنیت و سیاسی تکثیر و توزیع شد و گزارش بخش های دیگر نیز چون اعتراضی نبوده است نیازی به عرضه نیست وگرنه اگر بخواهند گزارش بخشهای هستهای و فنی را نیز ارائه می کنیم.
اعضای کمیسیون برجام اصرار دارند این کمیسیون باقی بماند
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه با اشاره به بررسی طرح اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این اقدام از سوی هیات رئیسه مشخص می کند که آنها کمیسیون برجام را حتی به عنوان یک کمیسیون فرعی هم نشناخته اند.
علیرضا زاکانی تصریح کرد: به نظر می رسد این مسیر، مسیر نادرستی است و هیات رئیسه باید برای حفظ شان و آبروی مجلس و همچنین بر اساس منافع ملی کشور، از این مسیر خارج شود و مسیر قانونی را طی کند.
وی در ادامه در خصوص نظر برخی نمایندگان مبنی بر عبور برجام از خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبر انقلاب گفت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لغو همه تحریم ها، با توجه به لغو برخی از این تحریم ها باید اذعان کنم که عبور از خط قرمز، کاملا واضح است.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص پایان عمر کمیسیون برجام نیز اظهار داشت: بر اساس ماده 44 آیین نامه مجلس هیچ گونه عمر و زمانی برای کمیسیون در نظر گرفته نشده است .
وی افزود: وظیفه ما ارائه یک گزارش در سطح توانمان بود و اعضای کمیسیون نیز اصرار دارند که این کمیسیون باید همچنان باقی بماند و عملکرد نظارت را در پیش بگیرد.
زاکانی در ادامه در خصوص بررسی برجام در مجلس و توصیه های آیات عظام مکارم شیرازی و یزدی مبنی بر سرعت رسیدگی به این موضوع گفت: ما از هر فرمایشی به ویژه فرمایش علمای عظام استقبال می کنیم.
وی افزود: معتقد هستیم که اگر این کار به دقت انجام نشود آسیب های جدی به کشور وارد می کند لذا وظیفه ما علاوه بر سرعت، جدیت و دقت در انجام کار است.
برخی از صحبت های مطرح شده ناشی از یک برداشت غیر تخصصی بود
وی در خصوص سخنان مطرح شده درباره تخریب های صورت گرفته علیه کمیسیون برجام گفت: برخی از صحبت های مطرح شده ناشی از یک برداشت غیر تخصصی بود و در خصوص نظرات مطرح شده در مورد حضور نمایندگان خارج از کمیسیون در جلسات این کمیسیون باید اشاره کنم که قاعده ما اولویت قراردادن نظر اعضای کمیسیون بود و بر اساس متن آیین نامه هیچ گونه ایرادی بر این اقدام وارد نیست.
زاکانی در ادامه در خصوص برخی از صحبت های مطرح شده مبنی بر بداخلاقی های صورت گرفته توسط آقای آمانو اظهار داشت: هیچ گونه بداخلاقی صورت نگرفت و پس از برگزاری جلسه نظر معاون وزیر امور خارجه و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی نیز مبنی بر فوق العاده بودن این جلسه بود.
وی در ادامه با اشاره به تلاش فراکسیون های اصولگرایان و رهروان اظهار داشت: باید این دو فراکسیون مجلس، بدون حق وتو با منطق و استدلال، دست در دست هم برای حل موضوع اقدام کنند.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در خصوص جلسه فردای مجلس و مطرح شدن طرح اجرای برجام در صحن علنی گفت: هیات رئیسه می تواند جلسه فردا را تبیین و راه رسیدگی به طرح و اصلاح مورد نظر را هموارکند.
وی افزود:پیش بینی ما حضور جدی و بیان حرف حق و مستدل است.
زاکانی تاکید کرد: هدف ما ارائه یک طرح و چارچوب های آن خواهد بود که اگر با دیدی به دور از دسته بندی طیفی و سیاسی به آن نگریسته شود و نمایندگان منافع ملی را فدای منافع حزبی و انتخاباتی نکنند، فردا این طرح ارائه می شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام درادامه با اشاره به نظرات برخی از اعضای کمیسیون مبنی بر تفسیر متن برجام گفت: برخی از دوستان از ابتدا بنای تایید داشتند و معتقد بودند که متن برجام را نه آنچنان که هست بلکه به صورت یک تفسیر خوشبینانه از متن باید مورد بررسی قرار دهند.
وی افزود: اما ما معتقد بودیم که با توجه به نظارت دقیق مجامع بین المللی،این گونه تفسیرها هیچ گونه جایگاه بین المللی نخواهد داشت و در آینده برای ما مشکل ساز خواهد بود.
زاکانی گفت: ما معتقد بودیم باید سند را آنگونه که هست و آنگونه که می بینیم، سپس با عقل جمعی موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و برای رفع ابهامات ایجاد شده، نظرات خود را بعد از هماهنگی با تیم مذاکره کننده مطرح کنیم.
وی تاکیدکرد: هدف ما بررسی جزئیات و ارائه موارد مثبت و منفی آن به سردمداران و تصمیم گیران کشور است.
اجرای برجام به شکل کنونی برای مملکت فاجعه آفرین است
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه گفت: اگر برجام بخواهد به همین شکل در کشور اجرا شود، به عنوان یک فرد بی طرف معتقدم اجرای آن برای مملکت فاجعه آفرین است.
علیرضا زاکانی با اشاره به وظیفه کمیسیون ویژه بررسی برجام برای ارائه گزارش نهایی گفت: وظیفه ما تا به امروز ارائه گزارش بوده است که پس از انعکاس این گزارش توسط هیات رئیسه به کمیسیون امنیت ملی مجلس، مشخص می شود که این کمیسیون برخلاف آیین نامه و دقتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این گزارش را تهیه کرده و به صحن علنی ارائه داده است.
وی افزود: من به عنوان یک مسئول ساکت نمی نشینم و حاضر هستم رو در رو با مردم صحبت کنم و آنها را از عواقب اجرای برجام مطلع سازم.
زاکانی با بیان اینکه نمی خواهیم دیکتاتوری در کشور راه بیاندازیم افزود: اگر برجام بخواهد به همین شکل در کشور اجرا شود، به عنوان یک فرد بی طرف معتقدم اجرای آن برای مملکت فاجعه آفرین است.
وی گفت: هر یک از مسئولان دولتی که فکر می کنند می توانند از این طرح دفاع کنند هر اقدامی را که می توانند انجام دهند.
زاکانی درادامه با اشاره به شش گزینه پیش رو برای رد یا تایید این طرح گفت: اگر متن تهیه شده مطلوب باشد آن را تایید می کنیم و اگر کمی اشکال داشته باشد نیز می توانیم آن را تایید کنیم و برای توضیحات بیشتر یک بیانیه تفسیری ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه گزینه سوم این است که ما بخواهیم این متن را به صورت مشروط بپذیریم افزود: در راه حل چهارم اگر شرطی را بخواهیم بگذاریم کفایت نکند، مطابق ماده 175 آیین نامه داخلی مجلس، مجددا آن را برای اصلاح به دولت ارسال می کنیم.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: اگر این مسیر مورد پذیرش نباشد مجلس سکوت نخواهد کرد و دولت نیز مطابق قانون قادر به اجرای برجام نخواهدبود.
زاکانی افزود:درصورت رد برجام توسط مجلس، اگر عقلانیت حکم به رد برجام کند ما نیز آن را رد می کنیم ولی امروز کسی به دنبال رد برجام نیست .
وی گفت: ما طرح خود را برای بررسی آماده کرده ایم و امیدواریم بتوانیم آن را با همراهی همه نمایندگان پس از بررسی به صحن علنی مجلس ارائه کنیم.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه در خصوص نظرات برخی از اعضای مخالف در کمیسیون ویژه برجام گفت: از 15 عضو کمیسیون 7 نفر مخالف و 8 نفر موافق گزارش کمیسیون بوده اند که 3 نفر از مخالفان جلسه را ترک کردند اما 4 نفر باقی مانده تا آخر جلسه حضور داشتند و نظرات خود را نیز مطرح کردند.
وی افزود: طبق آیین نامه 2 سوم از اعضا رای خود را اعلام کردند و در مجموع از 10 نفرحاضر در جلسه، 6 نفر موافق گزارش بودند و می توان اذعان داشت که روند رای گیری به درستی انجام شده است.
زاکانی در ادامه با اشاره به اتخاذ تصمیمات در هیات رئیسه کمیسیون تصریح کرد: اگر کسی به نحوه اتخاذ تصمیم ایراد دارد در واقع باید به ساز و کارهای مجلس ایراد بگیرد .
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: من برای مصلحت اندیشی و خارج از چارچوب های نظام هیچ گونه تصمیمی را مد نظر قرار نداده ام.
هیئت رئیسه مجلس در ارائه طرح هستهای خلاف آییننامه عمل کرد
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در ادامه عملکرد هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را در ارائه و تصویب طرح هسته ای خلاف صریح آیین نامه دانست و اظهار داشت : خود مجلس باید توضیح دهد اما دوستان خلاف آیین نامه عمل کردند .
وی افزود : البته این عملکرد هیئت رئیسه به صلاح خودش هم نبود که این قدرصریح تخلف کند اما این کار را کرد و حتی کمیسیون بررسی برجام را به عنوان کمیسیون فرعی نشناخت که این در تاریخ خواهد ماند که چه خطای بزرگی کردند.
زاکانی گفت: وظیفه ما تا کنون ارائه گزارش بود و وظیفه دیگری نداشتیم. آنان طرح را به کمیسیون امنیت ملی واگذار کردند که خلاف نص صریح آیین نامه بود.
وی افزود: هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی آیین نامه را تکه تکه کردند و این خلاف خواست رهبری معظم انقلاب بود و بدون دقت و در نظر گرفتن دیگر کمیسیون های فرعی عمل کردند.
زاکانی اضافه کرد: برخی رؤسای کمیسیون ها به ما گفتند در حالی که هنوز جلسه ای برای برگزاری طرح برگزار نکرده بودند گزارش را ارائه کردند که به نظر می رسد این مسیر نادرست است .
هیئت رئیسه مجلس مسیر قانونی را طی کنند
وی تاکید کرد : هیئت رئیسه مجلس برای حفظ شأن و آبروی مجلس و منافع و مصالح ملی باید از این رویه دست بردارند و مسیر قانونی را طی کنند .
زاکانی گفت: هیئت رئیسه و کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس باید تجدید نظر کنند و در مسیر رسیدگی به نحوی عمل کنند که مصالح ملی در نظر گرفته شود.
زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عبور از خطوط قرمز در موضوع تحریمها اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب در موضوع تحریم ها بر لغو آن تاکید کرده بودند در حالی که لغو تحریمی در کار نیست جز مقدار اندکی که ما در بخش اقتصادی درج کرده ایم که کدام بخش لغو و کدام بخش تحریم می شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دعوت از صاحبنظران و استادان دانشگاهی گفت : کمیته حقوقی کمیسیون برجام با مشورت مرکز پژوهش ها فهرستی از صاحبنظران، از دانشگاه های مختلف و از هر دو طرف موافق و مخالف تهیه کردند که در نهایت از حدود 16 نفر دعوت شد که 12نفرشان در جلسه حضور یافتند.
وی افزود : دو نفر از این افراد نیز از دولت حضور یافتند که دیدگاه هایشان بسیار قابل استفاده بود اما به اتفاق می گفتند که سند برجام تعهدآور است .
زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اسامی افراد فعال در کمیته های زیرمجموعه کمیسیون برجام گفت : بنده دو مشاور حقوقی داشتم که یکی آقای دکتر رحمانی استاد دانشگاه علامه دارای دکترای حقوق و جانباز 70 درصد بود.
وی افزود : از پنج دانشجوی دکترا نیز استفاده کردیم که یکی از آنان آقای منیری دانشجوی دکترای حقوق است که شامل آقایان منیری، کاشانی ، شریعتی ، نقدی پور و جعفری هستند .
زاکانی اضافه کرد : در کمیته حقوقی دیدگاه های ده ها نفراز استادان حقوق دانشگاه ها اعم از موافقان و مخالفان برجام گردآوری شدند و 16 نفر از استادان از دانشگاه های تهران ، شهید بهشتی ، علامه طباطبایی بوعلی همدان و دانشگاه قم حضور یافتند.
رئیس کمیسیون برجام در پایان گفت : از وزارت امور خارجه سه سند شامل صورت مذاکرات ، سند مذاکرات آلماتی و گزارش های مذاکرات دو سال گذشته را درخواست کردیم که ارائه نکردند و همچنین به سئوالاتمان پاسخ ندادند .