پخش زنده
امروز: -
امام جمعه قم گفت: اعتکاف یکی از رویشهای انقلاب اسلامی است که هر ساله مردم زیادی به ویژه جوانان برای رفتن به این مراسم الهی از یکدیگر سبقت میگیرند و در این مراسم معنوی به خودشناسی، خودسازی و تحکیم مبانی اعتقادی میپردازند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبههای نماز جمعه امروز ۱۴ دی که در مصلی قدس قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی و روز جهانی مقاومت، عنوان کرد: حاج قاسم سلیمانی با شهادتش عزت مضاعف پیدا کرد.
وی با اشاره به آیهای از سوره فاطر گفت: هرکسی عزت میخواهد باید آن را از خداوند بخواهید، زیرا همه عزت برای خداوند است. عقاید و اندیشههای پاک و اعمال صالح همه به سوی خداوند بالا میرود. عزتی که شهید سلیمانی و دیگر شهدا کسب کردند به خاطر این است که آنها در مسیر طاعت خداوند گام برداشتند.
امام جمعه قم بیان کرد: سخنان پاکیزه در این آیه به معنای سخنانی است که از مبدأ، معاد، رعایت احکام الهی و طاعت از رسول، خدا و در عصر غیبت ولیفقیه سرچشمه گرفته باشد. شهید سلیمانی همواره از این مفاهیم اخلاقی، معنوی، سیاسی استفاده میکردند.
آیت الله سعیدی افزود: دلسوزی نسبت به مردم محرومان، خانوادهها شهدا، تذکر به مردم و مسئولان که مراقب باشند تحت سلایق گوناگون جامعه را تکه تکه نکنند از جمله مفاهیم ارزشی است که در کلام شهید سلیمانی موج میزد. به همین خاطر از سراسر ایران و جهان به او ارادت و محبت دارند و از قاتل پست و تروریست او یعنی ترامپ جنایتکار اظهار تنفر میکنند.
وی گفت: شهید سلیمانی با مردم خود مهربان بود و مصداق رُحَماءُ بَینَهُم بود و با آنها با تواضع برخورد میکرد همانطور که پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «مَن تَواضَعَ للّه رَفَعَهُ اللّه؛ هر که برای خدا فروتنی کند، خداوند او را بالا برد.» شهید سلیمانی با دشمنان أَشِدّاءُ عَلَی الکفّارِ بود
نماینده ولی فقیه در قم با اشاره به شهادت امام هادی (ع) گفت: زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه دو یادگار امام هادی (ع) است که هر دو متنی برای امام شناسی دارد. امام هادی (ع) علیرغم جو خفقانی در آن بودند در تبیین و گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) تلاش زیادی کردند و نفوذ معنوی و کلام ایشان در میان مردم بسیار عمیق شده بود به طوری که والی مدینه طی نامهای به حاکم وقت نوشت اگر حرمین را میخواهی از تحرکات محمد نقی غافل نشو. او امام هادی (ع) را تحتالحفظ به سامرا فراخواند و بعد از مدتی ایشان را به شهادت رساند.
تولیت حرم حضرت معصومه (س) بیان کرد: ۱۷ دی ماه سالروز اجرای طرح توطئه استعماری کشف حجاب به دست رضا خان است. رضاخان در ستیز فرهنگ ایرانی اسلامی یعنی پوشش عفیفانه، قانون کشف حجاب را وضع کرد.
آیت الله سعیدی با بیان اینکه در کشور ما حجاب پیش از اینکه حکم الهی باشد مربوط به فرهنگ ایرانی بوده است، ادامه داد: رضا خان با این کار با دین و احکام الهی به مخالفت. رسالت اصلی رضا خان نابودی اسلام و تشیع در ایران بود.
وی افزود: دشمن نمیخواست در ایران پیشرفت همراه با معنویت رواج داشته باشد. امروز نیز دشمنان با شدت بیشتری از طرف مکاتبشان و اسلام ستیزان در رسانهها خود در این مسیر حرکت میکنند. آنان نمیخواهند که جوانان ما با حفظ عفاف و پوشش اسلامی به قلههای بلندی که رهبر معظم انقلاب تعیین کردند صعود کنند، اما دشمنان و مروجان و مزدوران داخلی آنان بدانند که با همت مردم و غیرت مسئولان ما این آرزو را به گور خواهند برد.
خطیب جمعه قم ادامه داد: ۱۹ دی سالروز قیام خونین مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله توهین آمیز علیه امام خمینی (ره) است. هر ساله مردم قم ضمن گرامیداشت این روز، به دیدار رهبر معظم انقلاب مشرف میشوند و از رهنمودهای ایشان بهرهمند میشوند.
آیت الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: تقوا و اخلاص در دستگاه الهی دو عنصر ارزشمند و معیار قبولی اعمال است و اگر این دو عنصر با هر عملی همراه شوند آن عمل به درجه قبولی میرسد. امام علی علیه السلام: «فی الإخْلاصِ یَکونُ الخَلاصُ؛ رهایی و نجات در اخلاص است.»
وی افزود: مسجد ضرار به دستور پیامبر (ص) و به دست مسلمانان ویران شد، اما نفاق از دل بنیانگذاران مسجد فرار بیرون نرفت. این تردید همیشه در دل آنها ماند که جز با تکه تکه شدن قلوبشان برداشته نمیشود؛ زیرا اساس پایگاه فکری خودشان و مسجد ضرار را بر مبنای کفر، نفاق و ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی قرار داده بودند به همین خاطر وقتی مسجد ضرار به ویرانه تبدیل شد و منافقین شاهد فروپاشی کاخ آمال شیطانی خود بودند، اما عقیده فاسد و شیطانی که در دلشان داشتند از بین رفتنی نبود.
امام جمعه قم ادامه داد: مسجد ضرار برای منافقین در حکم گوساله سامری در عصر موسی (ع) بود که هرچند حضرت موسی (ع) مجسمه گوساله را از بین برد، اما محبت آن در دل یهودیان موج میزد. در عصر پیامبر اکرم (ص) با آنکه به مسجد ضرار سوزانده شد، اما تردید در حق بودن دین خدا و دوستی منافقان نسبت به مسجد ضرار در قلوب منافقان مانده بود.
آیت الله سعیدی بیان کرد: منافقین مسجد ضرار را در دل خود ساخته بودند و هرچند مسلمانان مسجد ضرار را از بین بردند، اما مسجد ضرار قلبی منافقان در دل آنها پا برجا بود و همین مسجد ضرار قلبی دائم شبه افکنی میکرد و منافقین را از خداوند دور میکرد.
وی گفت: با توجه به اینکه پایگاههای منافقین با ریب و تردید همراه است مومنین مراقب باشند پایگاههایی که میسازند همیشه یقین آورد و آرامش بخش باشد. مسجد و پایگاه سازی باید بانی، حاضرین و خیرین آن را از ریب و تردید به سمت تقرب الی الله سوق دهد.
خطیب جمعه قم اضافه کرد: ماجرای مسجد ضرار به همه مسلمان در طول تاریخ هشدارمی دهد که ساده اندیش و سطحی نگر نباشند و مراقب باشند گول افراد فاسد را نخورند؛ آنها برای ضربه زدن به اجتماع و باورهای مسلمانان در قالب شعارهای مردم پسند مانند حقوق بشر، دمکراسی، زن زندگی آزادی و... جلو میآیند و ضربه میزند.
وی گفت: این شعارها برای ضربه زدن به اسلام و مردم است. منافقین برای ساخت مسجد ضرار دلایل مردم پسند و قانع کننده داشتند تا همه فکر کنند این افراد دلسوز مردم هستند.