پخش زنده
امروز: -
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس با رای اعتماد قاطع، فضا را برای برداشتن گام اتحاد و وفاق بسیار محکم دولت و مجلس برداشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گفتگوی ویژه شبکه خبر، چهارشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳، با حضور آقای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
و آقای نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد مجلس به وزیران دولت چهاردهم بود.
مقدمه: امشب موضوع گفتگوی ویژه درباره رای اعتماد مجلس به وزرای دولت چهاردهم است. نمایندگان مجلس در پنج روز پر فشار و بعد از بررسی صلاحیت و برنامههای وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیونهای تخصصی و بعد در صحن در نهایت به همه وزرای پیشنهادی دولت رای اعتماد دادند و رئیس جمهور بعد از رای قاطع به همه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در پیامی از رئیس و نمایندگان مجلس قدردانی کرد
پزشکیان این سطح از همدلی و همکاری مجلس را پشتوانه ارزشمند برای ادامه راه دولت در اجرای برنامهها دانست و اشاره کرد که رای اعتماد قاطع نمایندگان ملت به وزرای پیشنهادی تکمیلکننده رویکرد دولت در ایجاد وفاق ملی در کشور است .
سوال: آقای دکتر خودتان چنین پیشبینی داشتید که مجلس به طور یکدست و با این رای بالا به وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهند؟
صالحی: برداشت من این بود مسیری که آقای دکتر پزشکیان طی کردند هم در ایام انتخابات و هم پس از انتخابات خیلی دور از دسترس نمیدیدم
آقای پزشکیان بحث وفاق ملی را مطرح کردند همان طور که حضرتعالی در انتخابات در فضای مناظرات بودید ایشان شعار ساده ولی فطری تاثیرگذار داشتند که دعوا نکنید این خیلی شعار سادهای بود به ظاهر اما به نظر می آمد که با مجموعه مسائل اجتماعی ما یک پیوند خوبی برقرار کرده
چون حس در حقیقت نخبگان ما جامعه ما این بود که ما در این ده سال اخیر به ویژه ابر مسئله ای را پیدا کردیم که کشفش کردیم اما حلش نکردیم چرا به خاطر اینکه یا در مسیر تصمیم سازی به وفاق نرسیدیم و یا اگر تصمیم گرفتیم در مرحله اقدام نتوانستیم وفاق کنیم و عمل کنیم
لذا این شعار ساده فطری که دعوا نکنیم که در ایام انتخابات ایشان مطرح میکرد صادقانه بود صادقانه دنبال میکردند بعد از انتخابات هم ایشان این شعار را فراموش نکرد در مسیر کابینه ما میبینیم از راههای مختلف تلاش کرد وفاق حاصل شود
یک مسیر از طریق کمیتههای و کارگروهها و اینها بود که مسیر خودش را طی میکرد و یک مسیر از طریق حوزه گروهها و احزاب و جریانهای ذینفوذ کشور بود
و یک مسیر از طریق گفتوگو با ارکان نظام بود ایشان وفاق را در یک معدل ترکیبی میدید و این معدل ترکیبی در حقیقت برای ایشان خیلی مهم بود
کار گروهها مسیر خودشان را داشتند خیلی از این کارگروهها در آمدند، آن طرف گروهها و احزاب شخصیتهای ذینفوذ کشور ،ارکان عالی نظام، ترکیب این یک
کابینه ای را به وجود آورد که در آن هم بالاخره شخصیتی مثل آقای عارف از دولت جناب آقای خاتمی چند وزیر از دولت آقای جناب آقای روحانی چند وزیر از دولت شهید عالی مقام شهید خدمت آیتالله رئیسی و عناصر جدید این دولت به نظر من در حقیقت شکلگیریاش به این شکل اتفاق افتاد
نه دولت حزبی بود، چون دولت حزبی ویژگیهای خودش را دارد نه دولت ائتلافی بود چون دولت ائتلافی دقیقا سهام میدهد به جریانها و مسیر خودش را دارد حالا چیزی که در کشورهای مختلف به نام دولتهای ائتلافی میشناسیم این دقیقاً یک دولت وفاق بود به تمام معنا
یعنی از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و یک معدل را عرضه به مجلس کرد به این جهت وقتیکه کابینه معرفی مجلس شده بود یکشنبه که معرفی صورت گرفت این ترکیب به نظر می آمد ترکیبی است که چون مسیر خودش را طی کرده می تواند در فضای مجلس هم جای خودش را پیدا کند
و لذا من خوشبین بودم از آن دوستانی بودم که نسبت به این نتیجه امیدواری زیادی داشتم چون آقای دکتر پزشکیان صادقانه این مسیر را طی کرده بود صادقانه ارتباط برقرار کرده بود با جریانهای مختلف داخل مجلس این ارتباطاتش بالاخره مؤثر بود البته سهم دوستانی که دستی که جناب آقای پزشکیان دراز کرده بودند آن ها هم به این دست سعی کردند پاسخ مثبت بدهند و این دست را فشردند.
جای مهمی دارد اهمیت زیادی دارد ریاست محترم مجلس آقای دکتر قالیباف سهم قابل توجهی داشتند انصافاً، هیئت رئیسه مجلس، نمایندگان ذینفوذ و تاثیر گذار که این مسیر اتفاق افتاد به نظر من اگر احیاناً این بالاخره مسیر با افتادن چند وزیر پیش می آمد یک فطرتی و بالاخره پرانتزی باز میشد در این رویکرد،
خوشبختانه مجلس نگذاشت این فطرت پدید بیاید هم به کل کابینه رای داد همه رای بالا داد شاید در طول تاریخ کابینههای انقلاب کم داریم چند مورد دادیم که به همه رای داده باشند در این معدل رای صورت گرفته باشد.
سوال: آخرینش فکر میکنم بیست و سه سال پیش بود که همه رای اعتماد دادند؟
صالحی : بله با یک فاصله زمانی زیاد خوب سال قبل هم ما بحثهای خاص را داشتیم اما این در این اختلافات، اتفاقات بعد از دو دهه که کل کابینه رای بگیرد آن هم رای بالا، این یک بالاخره فرایندی را طی کرد که از یک طرف خوب خود جناب آقای پزشکیان با شعار درستی که به نظر من دقیقاً روی زخم اصلی ایشان دست گذاشته دولت وفاق، وفاق ملی که البته سطوح مختلف دارد
حالا اگر فرصتی بود عرض میکنیم این مسیر را ایشان صادقانه دنبال کرد ،پیگیری کرد پای وعدهاش ایستاد تحت فشارهایی بود اما عقبنشینی نکرد و امروز روز خیلی شیرینی به نظر من بود وقتی که آرای مجلس را شنیدم و بعد جلسه دولت هم من عرض کردم خدمت دوستان تحلیل خودم را که اینکه حالا بالاخره دوستان مختلف رایآوردند کابینه از همان روز اول جامعه در شروع به کار میکند همه بالاخره مزیتهایی دارد سرپرست، بحثهای بعدی، اما بیش از هر چیزی آن چیزی که من را خوشحال کرد و عرض کردم خدمت دوستان هم به آقای پزشکیان تبریک گفتم این که رویکرد شما با علامت سؤال مواجه نشد و تردید حاصل نشد که این راه، راه درستی است
چون میتوانست یک تردید ایجاد کند که آیا واقعاً این راه، راه درستی است به نتیجه میرسد این مهمترین دستاورد به نظر من امروز ، رای مجلس محترم نمایندگان عزیز بود که صحه گذاشتند بر این رویکرد.
سوال: و دویست و سی و شش رای میانگین رایی هست که وزرا از مجلس گرفتند که بسیار عدد بالایی است تحلیل شما چیست آقای نیکزاد؟ شما چنین پیشبینی داشتید؟
نیکزاد:من می خواهم اقداماتی که مجلس به نیابت از مردم انجام داد وقتی که پرواز اردیبهشت هزار و چهارصد و سه آن اتفاق افتاد و حضرت آیت الله رئیسی و یاران باوفایش به شهادت رسیدهاند خب کشور وارد یک عرصه خاصی شد و رهبر معظم انقلاب اصل صد و سی و یک را فرمودند اعمال بشود
و ما پنجاه روزه قرار بود هم کشور را اداره کنند هم انتخابات ریاست جمهوری برگزار بشود قبل از آن هم اگر خاطر مبارکتان باشد مجلس خبرگان رهبری باید شکل میگرفت ، مجلس شورای اسلامی باید افتتاح میشد و خرداد هزار و چهارصد و سه و بعد هم در آن مقطع زمان پنجاه روز این اتفاق میافتد
اولاً مجلس به نیابت از مردم بسیار مراقبت می کرد که اتفاقات بیفتد و در یک تعامل بسیار ارزشمندی با جناب آقای دکتر مخبر که به صورت موقت سرپرستی دولت را به عهده داشت و وزرا که ما فرمایش حضرت آقا روی زمین نماند و ما بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم این اتفاق در جمهوری اسلامی افتاد و آن شان و جایگاه ولی فقیه زمان مشخص شد
و در انتخابات ریاست جمهوری آقای دکتر پزشکیان وقتی رای آورد شعاری به نام وفاق ملی را داد یک روز در مجلس بودیم که آقای پزشکیان تشریف آوردند مجلس هفت خرداد هزار و چهارصد و سه و عنوان فرمودند، رئیسجمهور منتخب بودند و آمدند مجلس اولین روزی که مجلس باز شده بود همان روز ما دیدار داشتیم با رهبر معظم انقلاب آقای رئیس جمهور هم آنجا که در جایگاه رئیس جمهور منتخب بود هنوز تنفیذ و تحلیف انجام نشده بود حضور پیدا کردند
در آنجا دوازده شرط را رهبر معظم انقلاب فرمودند و در عرصه بین الملل دستوراتی برای مجلس داشتند که ما بعدا در هیئترئیسه وقتی نشستیم بنا این شد که در عرصه بین الملل ورود جدی داشته باشد حالا بحثش اینجا نیست ،
اما اینکه رهبر معظم انقلاب دوازده ویژگی را برای اعضای کابینه از امین بودن ،صادق بودن، متدین بودن و به جمهوری اسلامی از بن دندان اعتقاد داشتن، متشرع بودن، امید به آینده داشتن، نگاه مثبت به افق، تا بحث کارآمدی و جناحی عمل نکردن ، کارآمد بودن سابقه سوء نداشتن، مجلس بنایش را بر این گذاشت که معیار بین ما و دولت چهاردهم این شرط دوازدهگانه برای اعضای محترم کابینه باشد
دو تا کار شکلی هم انجام داد ، شاید برای اولین بار بود که در مجلس وزرای محترم پیشنهادی قرار شد با سه نفر همراه حضور پیدا کنند و عزیزانمان در همه کمیسیونها برای آنکه بهتر بتوانند سوابق و گذشته و تحصیلات و مباحث برنامهشان را اعلام بکنند و از طرفی هم هر نماینده اگر مطلبی دارد بتواند از این عزیزان بپرسد
این سیزده کمیسیون تخصصی و به علاوه یک کمیسیون تخصصی میشود چهارده تا کمیسیون در هر کدام از این کمیسیونها دو ساعت و برای کمیسیون تخصصی سه ساعت در دو نوبت یک و نیم ساعت وقت در نظرگرفته شد
وقتی این اتفاق افتاد و در یک هفتهای که حق کمیسیون ها بود و آقای رئیس جمهور از وقت قانونیاش دو روز استفاده نکرد الباقی را استفاده کرد
ما این برنامهریزی شکلی را انجام دادیم و عزیزانمان که به عنوان وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بر مجلس معرفی شده بودند توانستند با همه نمایندگان چون این نمایندگان در سیزده کمیسیون اصلی و کمیسیون اصل نود هستند و همه وزرا در این کمیسیونها دو ساعت غیرتخصصی دو یک و نیم ساعت سه ساعت در تخصص حضور پیدا کردند از دیدگاه و برنامه وزرا دوستان ما آگاه شدهاند از طرفی هم نماینده ها اگر سؤالی داشتند ازشون پرسیده شد.
سوال: این متفاوت بود با ادوار گذشته در انتخابات قبلی رای اعتمادهای قبلی متفاوت بود این رویکرد؟
نیکزاد:بله، در قبل ورود افراد آزاد بود و مجلس این قدر میهمان داشت و این وزرا واقعاً با چالش و مشکل مواجه میشدند
دوم وقتی این وقت تنظیمشده نبود گروههای سیاسی اعصاب، شخصیتهای اجتماعی و سیاسی بیرون جلسه می گذاشتند من نه رد میکنم نه تایید میکنم این کار را اما از نظر من این اینکه ما بتوانیم صاحبان حق از طرف مردم دویست و نود نماینده در کمیسیونهایی که هستند حتماً وزیر را ببینند و در کنار این یک امکانات هیئت رئیسه و رئیس محترم مجلس فراهم کرد از اذان صبح تا دوازده شب.
حتی یک نماینده، اگر با یک وزیری سوالی داشت، مطلبی داشت، مجمعها، فراکسیونها، مثلا فراکسیون زاگرس نشینان، فراکسیون شمال غرب، نمایندگان تهران، نمایندگان استان اصفهان، یعنی آنهایی که یک جمعی اند، ما این موضوع را هم در کنار این وقت فراهم کردیم که عزیزانی که کاندیدای وزارت بودند با نماینده از اذان صبح تا ۱۲ شب وقت وقت بسیار فشردهای هم آقایان وزرا و سرکار خانمی که پیشنهاد شده بود، هم نمایندگان، خروجی این هر چه جلوتر رفت
تطبیق کابینه با ویژگی ۱۲ گانه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما جلوتر رفتیم، هر چه هم جلوتر رفتیم مشخص شد کدام وزیر رای بالا میآورد و کدام وزیر شاید در رای پایین و حتی کدام وزیر احتمال افتادن آن است، آنهایی که رای بالایی داشتند سعی کردند مباحثی که مدنظر نمایندگان هست بیشتر توضیح بدهند
و نمایندهها هم، چون انسانهایی هستند بالاخره دنبال حق و حقیقت هستند خیلی از مباحث بر دوستان ما مشخص و مبرهن شد و ما دو روز پیش حتی پیش بینی میکردیم که از این ۱۹ وزیر فرض بفرمایید ۱۲ تا وزیر رای بالا میآورد هیچ مشکلی هم ندارند، آن ۷ تا عزیزمان را هر کدام یک مباحثی داشتند در نزد نمایندگان، یک موضوعی را باید جواب میدادند، یک موضوعی را بایدروشن میکردند،
لذا به نظر من این کار که در تاریخ فقط در مجلس پنجم بوده که به کل اعضای کابینه مجلس رای داده، بعد از آن حتی در دولت حضرت آیت الله رئیسی یکی از وزیران او افتاد، در دولت آقای احمدی نژاد، در دولت آقای روحانی این که وزرا یکی دو تا سه تا میافتاد و نقطه عطف این قضیه صداقتی که اقای رئیس جمهور بیان کردند، امروز سخنرانی که داشتند مجلس آمد آن وفاق ملی که مدنظر آقای رئیس جمهور بود ما تمام تلاش مان را کردیم که آقای رئیس جمهور در شماطت قرار نگیرد
یک کار جدیدی را که شروع کرده است یک افق جدیدی را که در باب وفاق ملی باز کرده و شروع کرده است، آن از طرف مجلس نباشد و هر چند که واقعیت قضیه یک ساعت قبل از رای گیری پیش بینیها بود، اما این که بگویند یک کسی پیدا بشود بگوید من پیش بینی میکردم همه رای بیاورند، نه، چنین بحثی نبود،
بله، ما وزرایی داشتیم میدانستیم این ۲۰۰ تا بیشتر رای میآورد، اما ۱۹ وزیر همه عبور بکنند، اما وقتی آقای رئیس جمهور صحبت کرد، وقتی که فراکسیونها گذاشته شد، وقتی که با هم جلسات هیئت رئیسه را گذاشتیم، در باب این که آقای رئیس جمهور به معنای واقعی در وفاق ملی اصلاح طلب معرفی کرده بود، آدمهای مستقل معرفی کرده بود، اصولگرا معرفی کرده بود و مجلس، چون دنبال این بود که حضرت آقا فرموده بود که به دولت باید کمک بشود و این معیار ۱۲ گانه وقتی تطبیق میدادید شامل قاطبه وزرای عزیزی که الان رای اعتماد میگرفتند میشد
بنابراین ما یک کار ارزشمندی را مجلس دوازدهم انجام داد که دولت تشکیل بشود، وفاق ملی شکل بگیرد، راهی که آقای رئیس جمهور شروع کرده ما در آن سهیم و شریک باشیم و قطع به یقین مجلس صحبتهایی که با تک تک وزرا داشتند، برنامهای که وزرای محترم و محترمه ارائه کردند، قول و قرارهایی که با مجلس گذاشته شده، همه اینها در جهت اعتلای کشور، اعتلای ایران، عمل به قانون، عمل به برنامه هفتم، عمل به اسناد بالادستی و من بعد هم در جهت این که ما بتوانیم مشکل دولت را حل کنیم و دولت بتواند آنچه که قول داده است حل معضلات و مشکلات و بخصوص مباحث معیشت و اقتصادی در کنار دولت کار بکند.
سوال: صحبت از این است که آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور گام اول را برای این وفاق برداشتند و قبل از این که این جلسه رای اعتماد هم برگزار بشود ایشان در فضای مجلس هم منتشر کردند که حالا نوبت مجلس است که ببینم پاسخ این گام چه خواهد بود و مجلس هم گام دوم را برداشت، آیا فکر میکنید گام سومی وجود دارد و اگر وجود دارد این گام سوم برای این وفاق ملی چه خواهد بود؟
صالحی: به نظرم میآید که مسیر دولت وفاق ملی که اقای پزشکیان دارند دنبال میکنند سه تا ضلع اصلی دارد که این سه تا ضلع باید به همدیگر پیوند پیدا کند و اگر پیوند پیدا نکند آن رویکردی که مورد نظر هست به ما به حل مسئلههای مهم و ابرمسئله هایمان برسیم شاید آن طور که باید و شاید موفق نشویم.
یک بخش آن بخش درون سازمانی دولت است یعنی دولت وفاق به معنای در درون خودش، بالاخره هم در فضای خود کابینه امروز در داخل دولت هم عرض میکردم، ابرمسئلههای ما الان دیگر بخشی نیست، ابرمسئلههای ما فراوزراتخانهای است، ما اگر بخواهیم به طرف حل مسئلههای خودمان، مثلا ناترازی فرض کنید انرژی حرکت بکنیم این فقط مربوط به وزارت نفت یا وزارت نیرو نمیشود، دستگاههای مختلفی باید در این قسمت سهیم بشوند و حرکت کنند و مسئلهها را دیگر بخشی نبینند،
طبعا با این نگاه ضلع درونی باید دولت داشته باشد و برای آن ساز و کار تعریف کند که چطور ما ابرمسئلههای خودمان را در داخل تبدیل کنیم به یک وفاق درون کابینه دولت از راس تا ذیل، کارشناسان بخشی نبینند، مدیران بخشی نبینند، خود وزرا بخشی نبینند، این یک ضلع داستان است،
ضلع دوم ضلع همین دولت، حاکمیت است که اقای پزشکیان مسیر آن را طی کردند وقتی از دولت حاکمیت صحبت میکنیم طبعا اجزای بسیار متنوعی دارد یکی از آن مجلس است، قوه قضائیه، نهادهای حاکمیتی، نهادهای نظامی انتظامی امنیتی و حوزههای مختلف دیگر، بنیادهای مستقلی که الان وجود دارند، شوراهای عالی که الان وجود دارند، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، ما برای حل این ابرمسئله هایمان دولت گام اول را برداشته راجع به کابینه با مجلس، اما هم با مجلس هنوز گامهای زیادی داریم
خود برنامه هفتم توسعه یکی از این حوزهها است، گام اول را با زحمات مجلس طی شده، هم با مجلس هنوز گامهای متعددی هست در اجرای برنامه هفتم توسعه و بحثهای از این قبیل و هم با بقیه ارکان حاکمیت و طبیعتا دولت باید برای این مسیر برنامه داشته باشد، فکر کند،
بخش سوم هم بخش دولت، ملت است، من بعنوان کسی که در وزارت فرهنگ بودم، پیمایشهای مختلفی را یا متولی آن بودیم یا در کارگروه وسط پیمایشهای مختلف ملی دست مان میرسید، به علل مختلف که فرصت طرح آن علل نیست سرمایه اجتماعی ما نسبت به اعتماد به حاکمیت تضعیف و تضعیف و تضعیفتر شده است،
جریان انتخابات سه دوره نشان داد که اینها هشدارهای قابل توجهی را به ما دادند، در کشورهایی که مردم سالاری نیست به تعبیر برخی از بزرگواران اصلا صندوق رای را اصلا نمیدانند خوردنی است یا پوشیدنی است؟
آنها مشکل ندارند، با یا رفاه یا از طریق ارتش یا ترکیب این دو تا را حل میکنند یعنی نظام شان، چون با مردم سالاری پیوند پیدا نکرده دغدغه اقبال مردم را ندارند، اما جمهوری اسلامی به برکت انقلاب و امام یک نظام مردم سالاری دینی است اقبال و ادبار مردم باید برایش خیلی مهم باشد و این سه انتخابات اخیر به ما هشدار دادند بالاخره در مرحله اول همه احزاب سیاسی آمدند، اما ۴۰ درصد نرسید این معنادار است، آن ۶۰ درصدی که، حالا ۶۰ درصد که اغراق است، چون در هیچ کشوری همه نمیآیند، اما آن یک رقم معقول ۳۰ درصد ۴۰ درصدی که میتوانند بیایند و نیامدند معنادارند،
لذا باید فکری کرد به مناسبات دولت – ملت، چون یک نظام مردم سالاری ما داریم نه یک نظام الیگارشی نه یک نظام دیکتاتوری، منتها یک مردم سالاری دینی با همان مبانی و ارزشهای دین، در این فضا حتما اگر مناسبات دولت – ملت تجدید نشود، اعتمادها بازسازی نشود، صرف این که دولت و مجلس و ارکان حاکمیت کنار هم بنشینند با همدیگر صمیمی باشند حتی به یک راه حلهایی هم برسند مسئلهها را حل نمیکند،
چون مسئلههای بزرگ ما به دست مردم حل میشود و تا وقتی مردم به ما اعتماد کافی نکنند با ما مشارکت نمیکنند در حل این مسئلهها، باید رابطه خودمان در ارکان مختلف دولت با مردم بازسازی کنیم نوسازی کنیم، جایی که اشتباه کردیم بگوییم اشتباه کردیم، جاهایی که بدخلقی نشان دادیم با مردم روی بدخلقی هایمان فکر کنیم، عذرخواهی کنیم، مناسبات مان را با مردم تغییر بدهیم
مردم ولی نعمت ما هستند، بارها امام این را به ما تذکر دادند که این مردم هستند که ما را روی این صندلیها آوردند، این ولی نعمتی یک واژه شعاری نیست، یک واژه تعارفی نیست، یک واژهای نیست که همین طوری بخواهیم با یک تبلیغات و پروپاگاندا مردم را آرام کنیم این یک واقعیت است در یک نظام مردم سالارانه دینی، ترکیب این دو تا با همدیگر مردم واقعا ولی نعمتند اگر میبینید از ما ناراضی اند اگر میبینیم نسبت به ما اعتراض دارند اگر میبینیم نسبت به ما انتقاد دارند اگر میبینیم نسبت به ما حتی بالاتر از اینها مقداری فاصلههای وجودی و روحی پیدا کردند به آنها باید حق بدهیم که حتما یک مسیرهایی را ما اشتباه کردیم.
سوال: این نکاتی که الان شما میفرمایید برای افزایش سرمایه اجتماعی و حاکم شدن این رویکردی که جنابعالی میفرمایید و این گفتمان بعنوان یک گفتمان غالب الان بعنوان یک رویکرد مورد توجه قرار گرفته یا چیزی است که شخصا اعتقادتان است؟
صالحی: همین بحثها را در دولت هم من در حقیقت هم در پیش از جلسه و دوستان مختلف، حالا که میگویم من نه این که من فقط، دوستان مختلف که اگر ما این بخش دولت، ملت وفاق را تحکیم نکنیم بخش دولت – حاکمیت به تنهایی جواب نمیدهد و با این نگاه باید یک تلاش همه جانبهای را بکنیم برای تجدید مناسبات و مخصوصا گروههای مرجع اجتماعی، گروههای متنقذ درفضای اجتماعی، تاثیرگذار در فضای اجتماعی، اقبال و ادبار آنها را دستکم نگیریم،
چون آنها طریق و میانجی ارتباط دولت -ملت هستند، اصحاب رسانه، اصحاب فرهنگ، اصحاب هنر، معلمان، اساتید دانشگاه، مجموعههایی از این قبیل که بعنوان میانجیان دولت – ملت عمل میکنند، این که آنها به ما چگونه توجه کنند، نسبت به ما چه تفسیری داشته باشند، نسبت به ما چه برداشتی داشته باشند بعنوان دولت، حتما در فضای اجتماعی آثار خودش را میگذارد، لذا این گروههای میانجی را باید جدیتر بگیریم.
سوال: آقای نیکزاد شما چطور فکر میکنید آیا گام سومی برای این وفاق شما تحلیلی را که وجود دارد اگر هست چه بایدباشد به نظر شما؟
نیکزاد: شهید والامقام نواب صفوی آرزویش این بوده که حکومت اسلامی برقرار و برگزار بشود و مستقر بشود ایشان میفرمایند که اگر من آبدارچی باشم، در آن حکومت که نائب برحق آن بالای سر ما است باید به او افتحار کنیم
مجلس علیرغم این که تطبیق وزرای پیشنهادی با ویژگی ۱۲ گانه بالا پایین داشت، اما این گام را محکم برداشت الان دولت زمان مجاهدتش است، زمان مراقبتش است و صورت مسئله هم مشخص است، ما بعنوان نماینده مردم بالاترین ارتباط را با موکلین مان داریم،
وقتی اینها میآیند، قاطبه نامهها برای اشتغال است، بعد تسهیلات است، بعد گرفتاریهای دیگری که خیلی علاقمندیم آنها باشند ما مشکل مردم را حل کنیم، مثلا یکی بچه اش سرباز است در سیستان و بلوچستان و گرفتار است و علاقمند است بیاید برود زنجان، بنابراین ناترازی انرژی، بحث مسکن، بحث ازدواج، بحث اشتغال، بروکراسی که الان حاکم شده و پدر مردم را دارد در میآورد،
علت این که مجلس گفتند ریل گذار است و اخیرا هم فرمودند که در جاده دولت حرکت میکند، چون ریل شما نمیتوانید جابجا بشویم در جاده میتوانید یک جابجایی داشته باشید، دولت باید بیاید مستقر بشود، محکم کار را شروع بکند و آن مباحثی که قرار است برای مردم ما،
من شخصا اعتقادم این است که ما باید سراغ فرهنگ برویم، تربیت توحیدی سبب میشود حاج قاسم سلیمانیها در این کشور و دنیا ظهور و بروز پیدا کنند، علیرغم این که حضرت آقا فرمودند که اولویت من فرهنگ بوده، اما الان اقتصاد و معیشت مردم گیر است
بنابراین ما بعنوان مجلس با دولتهای قبلی مگر همکاری نمیکردیم؟ حتما همکاری میکردیم، اما من، چون خودم وزیر شدم و در اجرا بودم صف مقدم اجرا است، دولت است، بنابراین دولت آنچه که گفته شده است، فرمودند که ما ناترازی انرژی را حل میکنیم بحث تولید را حل میکنیم بحث تسهیلات را حل میکنیم، بحث مسکن را حل میکنیم، رسیدگی به ورزش میکنیم، رسیدگی به فرهنگ میکنیم، موضوع صادرات انرژی، بحث پتروشیمیها،
بنابراین موضوعاتی که الان پیش روی دولت است و خیلی هم سخت است دولت و مجلس با همکاری مردم و با همکاری گروههای مرجع و با همکاری کسانی که به عنوان تشکیلات صنفی و تخصصی هستند، دولت باید وارد اجرای برنامه بشود،
حالا این دولت از اول چه گفته است؟ آقای دکتر پزشکیان چه فرمودند؟
ایشان از اول گفته برنامه من سیاستهای کلی نظام و برنامه هفتم است که مجلس تصویب کرده و در آنجا به رشد ۸ درصدی اشاره شده و در آنجا به ابر مشکلاتی که یا مباحث مهمی که در کشور اگر اینطور پیش برود سبب خسران زیاد میشود اینها را باید جبران کند،
بنابراین ما منتظریم که ببینیم دولت خصوصا کارهای نیمه تمامی که به لحاظ اتفاقی که برای شهید والامقام، شهید مظلوم حضرت آیت الله رئیسی پیش آمد دولت کارهایش را که نتوانست جمع کند، چون دولت داشت پیش میرفت و اصلا فکر نمیکرد این اتفاق بیفتد، مردم هم فکر نمیکردند این کارها الان نیمه تمام مانده،
اول این که باید آن کارها را ضمن این که تمام دارند میکنند اگر برنامه جدیدی طبق برنامه هفتم دارند که صورت مسئله به من و شما در یک کلام من میگویم حتی من با آقای رئیس جمهور جلسهای داشتم به ایشان عرض کردم که ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان را حل کنید نصف مشکلات مردم حل شده است.
سوال: آن نکتهای که آقای دکتر اشاره کردند راجع به افزایش سرمایه اجتماعی، تداوم رابطه حاکمیت و ملت، شما فکر میکنید از همین مسیر اتفاق خواهد افتاد؟
یا برای این که آن رویکرد عملیاتی بشود اقدامات دیگری باید صورت بگیرد؟
نیکزاد: کاهش سرمایه اجتماعی که اتفاق بیفتد ما که دیگر بالاتر از رهبری معظم نداریم رهبری میفرماید برای من اولویت فرهنگ است، اما الان مسئله روی میز موضوع معیشت است،
ما با مردم در ارتباط هستیم بالاخره مردم میآیند جوان گرفتاری اش چیست؟ اشتغال و ازدواج و مسکن او است، گرفتاری مردم معیشت است، گرفتاری مردم چیست؟ بروکراسی اداری که حاکم شده است و ما خودمان را مستخدم نمیدانیم، ما خودمان را نوکر مردم نمیدانیم، ما خودمان را خادم مردم نمیدانیم و این مباحث باید تصمیمات بزرگ گرفته شود،
بودجهای که الان مصوب شده، الان عرض میکنم، ۲۵۷۵ هزار میلیارد تومان، ما ۲۱۰۰ میلیارد تومان آن را یا به یارانهها میدهیم یا به حقوق میدهیم هزینه جاری است کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای عمرانی کار دارد ۶۲ الی ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام داریم، یک عدد بسیار بزرگی برای اتمام این پروژهها نیاز است
این کار عمرانی که میخواهد انجام بپذیرد از این طرف بانکهای ما ناترازی دارند، آقای رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد، چون اقتصاد ما اقتصاد بانک محور است بانکهای ما ناترازی دارند پس ما مسئله را همه مان میدانیم مجلس هم میداند، دولت هم الان میداند، رهبری معظم انقلاب هم فرمودند، آن که کاهش سرمایه اجتماعی اتفاق میافتد این است که ما به یک جوانی میگوییم آقا شما برو فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا بگیر، دکترا را میآورد میگذارد روی میز بنده، روی میز آقای رئیس جمهور، روی میز آقای استاندار میگوید به من کار بدهید ما کار نداریم، این دانشگاه را ما درست کردیم که او رفته آنجا، پس بنابراین ما باید برگردیم
یک یک تصمیم باید گرفته شود، بالاخره در بحث ناترازی انرژی تصمیم گرفته شود، تصمیم زمانی به افزایش سرمایه اجتماعی منجر میشود مجلس و دولت و ارکان حاکمیت با این دست تصمیم موافق باشند و به استحضار مردم رسیده بشود و مردم بدانند ما میخواهیم چه کنیم،
من توصیه ام به دولت این است که روی تجربهای که دارم، هر تصمیمی که میگیرند ببینند از این تصمیم چه فایدهای بر مردم بخصوص قشر پایین برای آنها چه فایدهای دارد چه مشکلی از آنها را حل میکند؟
وگرنه ما الان دیگر زمان اجرا است، دولت باید اجرا کند، چون حضرت آقا حتی به ما فرمودند که در مجلس اولویت با لایحه است، با طرح نیست، بعضی دولتها بودند که اینها لایحه نمیدادند، مجلس مجبور شد طرح بدهد، اما ما به عنوان مجلس و به عنوان یکی از دویست و حالا نود سه تای آن رفته، ۲۸۷ تای آن مانده،
من عرض میکنم ما اصلا اصرار نداریم طرح بدهیم، اما دولت باید لایحه بدهد دولت باید مشکلاتی که شناخته، گفته، در ایام انتخابات گفته بیاید وسط همان طور که جناب آقای دکتر صالحی هم فرمودند ما با یک وفاق و با یک اجماعی بتوانیم مشکلات را حل کنیم ولی نهایتا این مجری دولت است، چون آقا فرمودند که شما طرح اولویت تان نباشد، لایحهای که دولت برای حل مشکلات به مجلس میدهد قطعا ما در زمان ممکن این کار را رسیدگی میکنیم.
سوال: آقای صالحی جمع بندی بفرمایید:
صالحی: به نظر من یک تجربه خیلی خوبی را دولت چهاردهم تا امروز طی کرده و این تجربه خوب میتواند یک طلیعه یک راه بلندی باشد که میشود دنبال کرد، به نظر من دکتر پزشکیان روی یک مسئله و مبنای درستی انگشت گذاشتند، این که ما کنار هم قرار بگیریم تا مسئلههای ملی را حل کنیم،
اگر دنبال توسعه ایم، اگر دنبال رفاهیم، اگر دنبال این هستیم که مشکلات داخلی مان را حل کنیم، نفوذ منطقهای مان را افزایش بدهیم و خیلی چیزهای دیگر که در سند چشم انداز مورد نظر است، این از این مسیر میگذرد،
امروز میوه این مسیر چشیده شد، طعم آن شیرین بود و به نظرم این مسیر قابل پیمودن است و مجموعه کسانی که بین یک مطلوب ایده ال و آرمانی و بین یک مسیر شدنی، مسیر شدنی حتما مقدم است ولو آن مطلوب آرمانی را باید در چشم انداز داشت، این مسیر شدنی از طریق ترکیب قوا به دست میآید نه حذف قوا،
هم قوای حاکمیتی و هم قوای اجتماعی، ما هر مقدار بتوانیم در این ترکیب سازی قوا حرکت بکنیم، آن معدلش پایاتر و ماندگارتر و موثرتر است، روحیه اقای پزشکیان هم به نظر من مرد این کار، من با ایشان مراودهای نداشتم آقای نیکزاد سالها با ایشان بودند، من چند جلسهای ایشان را دیدم، اما در همین انتخابات، در همین روزهایی که مجلس بودم، حس من این بود که ایشان مرد این میدان هستند.
سوال: آقای نیکزاد شما هم جمع بندی بفرمایید:
نیکزاد: من خدمت ملت عزیزمان عرض میکنم که بالاخره آن نهادهایی که حاکمیتی بودند اجازه دادند سلائق مختلف وارد انتخابات بشوند، به معنای واقعی مردم سالاری دینی اعمال شد، آنچه که از صندوق درآمد تنفیذ شد، تحلیف شد و یک تجربه جدیدی را دولت چهاردهم میخواهد امتحان کند
آن هم وفاق ملی که تا حالا ما چنین چیزی را نداشتیم در تاریخ مجلسها یک مجلس فقط به همه کابینه رای داده بود من به صراحت و صداقت اعلام میکنم همکاران من روی بعضی از وزرا، روی مباحثی بحث داشتند، صحبت امروز آقای رئیس جمهور که ایشان هم گفت که من از شما کمک میخواهم هم میخواهم این پروژهای که مدنظر من شکست نخورد الحمدالله این کار را مجلس انجام داد، فضا را برای برداشتن گام اتحاد و وفاق بسیار محکم دولت و مجلس برداشتند،
بنابراین زمان کار است، زمان تلاش است، زمان رسیدگی به آنچه که در بحث بودجه، در بحث تورم، در بحث ناترازی انرژی، در بحث ناترازی بانکها، در بحث مباحث مختلف و این هم ما اجرا را بلد هستیم و بودیم نمیگوییم یک روزه، اما باید دولت تصمیم محکمی بگیرد، قطع به یقین بدانید مجلس و همکاران من آرزویمان این است که ما بتوانیم آنچه که برنامه هفتم است، آنچه رشد ۸ درصد است، انچه عدالت است و آنچه رفاه و آسایش است، آنچه معیشت مردم است، آنچه ازدواج جوانان است، آنچه که مسکن جوانان است، آنچه که اشتغال جوانان است، آنچه که از بین بردن بروکراسی که مردم را اذیت میکنند و آقای دکتر پزشکیان ما همه باید کمک کنیم،
اما علمدار این قضیه باید دولت باشد و بتواند به حول و قوه الهی یک فکر جدید، یک راه جدید، یک اقدام جدید، یک استراتژی جدید در باب وفاق ملی این خدایی نکرده به هیچ کس منظور منجر نشود و این هم با مجاهدت و با مراقبت و با صداقت شدنی است.