پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعتبار از محل فروش نفت برای تکمیل راهگذرهای ریلی اختصاص داده شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در نشست خبری که در محل هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد با اشاره به تفاهم نامههای منعقد شده در این حوزه گفت: به منظور خودکفایی حوزه ریلی، قراردادی با یک شرکت ایرانی برای بخش سیگنالینگ به امضا رسید تا برای خطوط ریلی جدید، اقدامات سیگنالینگ با استانداردهای شرکت راهآهن انجام شود.
وی در ادامه افزود: همچنین برای سه آزادراه پردیس به هراز، همدان به کرمانشاه و ارومیه به تبریز موافقتنامه اولیه انجام دادیم ضمن اینکه یک تفاهمنامه هم با موضوع اتصال کارخانههای سیمان تامین به شبکه ریلی کشور بود.
خادمی تصریح کرد: زیرساختهای موجود حمل و نقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حملونقلی نیست این در حالی است که کشور ما میتواند درآمد خوب و پایداری از جنبه ترانزیتی داشته باشد، اما زیرساختهای ما هم برای داخل کشور و هم برای ترانزیت کم است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه نزدیکترین، ایمنترین و راحتترین مسیرها از ایران میگذرد، گفت: کالا مسیر مورد نظر را از نظر نزدیک بودن، ایمن بودن و راحت بودن، انتخاب میکند و هر مسیری که بتواند این امکانات را فراهم کند، امکان ترانزیت را فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در خاورمیانه رقابت راهگذرها است به طوری که چند کشور با هم قرارداد میبندند و برای آینده ترانزیتی خود راهگذر میسازند، اما کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی اش، نیازی به تبلیغ ندارد و در صورت ساخت راهگذر، صاحب بار از آن استفاده میکند.
خادمی گفت: تکمیل راهگذرهای ریلی باید در برنامه باشد چرا که ظرفیت افزایش بار در ایران شش برابر زیرساختهای فعلی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه زیرساختهای بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید توسعه پیدا کند، خاطرنشان کرد: تکمیل راهگذرهای ریلی مورد توجه دولت است و برنامهها تعیین شده و به حضور مقام معظم رهبری هم رسیده است.
وی همچنین گفت: ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل راهگذرهای ریلی در نظر گرفته شده است و پروژههای خط ریلی رشت - آستارا، چابهار - مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همچنین شیراز به بوشهر در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است.
خادمی یادآور شد: طول این محورهای ریلی ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و در صورت تکمیل ظرفیت خطوط ریلی ما به حدود دو برابر و ترانزیت بار از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن میرسد.