وزیر کشور:
اختصاص هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت مترو مشهد
وزیر کشور گفت: حداقل هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۱ اختصاص یافته است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، احمد وحیدی شامگاه چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات ساخت و تجهیز
ایستگاههای فاز اول خط سوم قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی، یادآور شد: برای سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه در مشهد اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه اتصال خطوط قطار شهری در هسته مرکزی مشهد و همچنین رسیدن مترو به حرم مطهر رضوی منجر به سهولت حمل و نقل زائران و مجاوران میشود، افزود: البته ممکن است این مبالغ کفایت نکند؛ لذا سعی در افزایش مبالغ اوراق مشارکت برای پیشرفت عملیات اجرایی خط سوم مترو مشهد را داریم.
کاهش آلودگی هوا با حمایت دولت از توسعه حمل و نقل عمومی و
شهردار مشهد هم در این مراسم گفت: ۲ خط مترویی نیز در مشهد بهرهبرداری شده و ۲ خط هم اکنون در دست ساخت است.
سیدعبدالله ارجائی افزود: خط اول مترو مشهد از انتهای وکیل آباد تا فرودگاه مشهد را پوشش میدهد که سهم بالایی در کاهش ترافیک این مسیر دارد و خط دوم مترو از نقطه حاشیه شهر در بلوار طبرسی شروع میشود که ظرفیت مسافری آن با افزایش واگن قابل افزایش است.
وی ادامه داد: برای بهرهبرداری کامل از ظرفیت خط یکم قطارشهری مشهد به ۶۰ واگن جدید نیاز است و اگر خط قطار گلبهار به مشهد احداث شود، خط یکم برای مشهدیها در زمان اوج سفر قابل استفاده نخواهد بود؛ لذا باید به سرعت واگنها را افزایش داد.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: همچنین اولویت مدیریت شهری بهرهبرداری از بخش اول خط سوم قطارشهری به طول ۶ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) است که ۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این بخش نیاز است و امیدواریم با همراهی دولت این اعتبار محقق شود.
ارجائی افزود: پیش بینی میشود کلانشهر مشهد در افق سال ۱۴۲۰ در زمان اوج سفرها روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار سفر داشته باشد در حالی که ظرفیت فعلی شبکه معابر مشهد برای بیشتر از۷۳۶ هزار سفر پاسخگو نیست.
شهردار مشهد ادامه داد: آلودگی هوای مشهد نیز در حد بالایی است، در سال گذشته فقط ۱۴ روز هوای پاک داشتیم و شهر سالانه با بیش از ۳۰۰ روز وارونگی هوا مواجه است که سهم منابع متحرک در آلودگی هوای مشهد بیش از ۶۴ درصد است.
وی تصریح کرد: همچنین حدود ۲۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به نیروگاهی است که از سوخت مازوت استفاده میکند؛ این امر علاوه بر ایجاد مشکل فنی برای این نیروگاه، منجر به افزایش آلودگی هوای مشهد نیز میشود لذا از دولت انتظار میرود مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه را متوقف کند.
اوراق مشارکت؛ روش تامین مالی و کمک دولت در پروژه قطارشهری
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در حاشیه این مراسم گفت: اوراق مشارکت یکی از بهترین روشهای تامین مالی و کمکهای دولت برای تامین پروژه قطارشهری است و با توجه به سفر هیات دولت به استان و مشهد، وزیر کشور قول افزایش ۲ برابری میزان اوراق مشارکت برای سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را داده است.
کیانوش کیامرز افزود: با این حساب، سالی هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متر مشهد منتشر خواهد شد که امیدواریم محقق شود.
وی ادامه داد: طبق هدفگذاری صورت گرفته، مقرر شده مرحله نخست خط سوم به طول ۶ کیلومتر، (از ۲۸.۵ کیلومتر این خط) در هسته مرکزی مشهد در دولت سیزدهم تکمیل و بهرهبرداری شود که این ۶ کیلومتر شامل پایانه امام رضا (ع) به سمت حرم رضوی و حرم به سمت میدان شهداست که با افتتاح آن، خطوط یکم و دوم قطارشهری به هم متصل میشوند.
مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: با مساعدت دولت در سال جاری مجوز انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه قطارشهری مشهد از بانک مرکزی اخذ شد که در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم و این مبلغ در سال ۱۴۰۱ واریز و تلاش میشود مجوز فروش اوراق را افزایش دهیم.
عملیات اجرای سازه، معماری و تجهیزات مرحله نخست خط ۳ قطارشهری مشهد، برای اتصال خطوط قطار شهری به حرم مطهر، پایانه مسافربری امام رضا (ع)، فرودگاه و راهآهن طی مراسمی با حضور وزیر کشور آغاز شد.
با اجرای این ایستگاهها و بهرهبرداری از مرحله نخست طرح، خطوط یک، دو و سه قطار شهری مشهد به حرم مطهر، فرودگاه، راهآهن و پایانه مسافربری امام رضا (ع) متصل خواهد شد.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند.
مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸ آغاز شد .