پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: اگر دانش آموزان با فرهنگ، تاریخ و هنر سرزمین خود آشنا شوند از بیشتر آسیبهای اجتماعی که ریشه در بی هویتی دارد مصون خواهند ماند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مریم بیدخام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در نشست تبیین دستورالعمل اجرایی برنامه تحول آفرین «مدرسه، کانون تربیتی محله» که در اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: مدرسه نباید فقط مکانی برای درس، کلاس، کنکور و تست زنی باشد، بلکه باید شرایطی مهیا کرد تا دانش آموزان در تمامی عرصهها توانمند شوند و با شور و اشتیاق در جامعه نقش آفرینی کنند.
وی اضافه کرد: در کنار آموزشهای علمی و تحصیلی، توانمندسازی دانش آموزان در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری، مهارتهای زندگی، احیای سنتهای کهن ایرانی- اسلامی، ایثار و شهادت، حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست و اشتغالزایی باعث میشود که دانشآموزان برای آینده تقویت شوند و از گزند آسیبهای اجتماعی در امان باشند.
بیدخام ظرفیتهای محله و مدرسه را فرصتی برای تلفیق آموزشهای رسمی با فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی برشمرد و گفت: از الزامات طرح کانون تربیتی محله این است که برنامههای فرهنگی و اجتماعی تحول آفرین و تاثیرگذار را برای دانش آموزان به درستی اجرایی کند.
عضو کارگروه استانی "بسته تحولی مدرسه، کانون تربیتی محله"، بیان داشت: کاهش فاصله بین جامعه و مدرسه، ارتباط بین آموزشهای مدرسه و زندگی اجتماعی، تبدیل مدرسه به کانون پیشرفته فرهنگی- اجتماعی و افزایش مشارکت از دیگر اهداف این طرح است.
بیدخام افزود: گروههای همیار متشکل از مدیر، نماینده معلمان، رییس انجمن اولیا و مربیان مدرسه و نمایندگان نهادهای محلی، طبق دستورالعمل باید برای شناسایی و بررسی ظرفیتهای محلی افراد شاخص و برگزیده استفاده کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با بیان اینکه با اجرای این طرح در مدارس استان برنامههای فرهنگی و اجتماعی با مشارکت نهادها و تشکلهای مردمی پر محتواتر و غنیتر خواهند شد، خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، نیازهای مدرسه به عنوان خانه دوم دانش آموزان شناسایی میشود و بسیاری از مطالبات از سوی اهالی مدرسه و محله محقق میگردد.