مناسب سازی با نصب ۱۱۲ دستگاه آسانسور در ایستگاههای مترو
ده میلیارد تومان برای تجهیز و مناسب سازی سرویسهای بهداشتی در پایانهها و پارک سوارهای شهر تهران در سال ۱۳۹۹ اختصاص داده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، درباره گزارش میزان مناسب سازی حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس)، توضیح داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اقدامات فراوانی در حوزه مناسب سازی معلولان به ثمر رسانده است. تاکنون هزار و ۴۹ مانع و دستک فلزی در ۶۱۹ نقطه از سطح مناطق ۲۲گانه شهر جمع آوری شده است. همچنین ۳۰۶ مورد شابلون محل پارک ویژه معلولان ترسیم و ۷۶۰ مورد تابلو و پارک حاشیهای معلولان و ۲۵۷ عدد پل عابر مناسب سازی شده روی نهرها نصب شده است.
او ضمن اشاره به همسطح سازی، بهسازی و دسترس پذیری ایستگاههای حمل و نقل عمومی به مساحت ۲۶۱ متر مربع و همچنین همسطح سازی و پیوستگی و حذف پله در سطح معابر به مساحت ۵۶۳ متر مربع، بیان کرد: سال گذشته سه دستگاه بالابر در منازل معلولان نصب شده است. همچنین دو هزار و ۷۰۰ متر مربع از گذرگاههای عابر پیاده همسطح سازی شده است.
به گفته هاشمی؛ به منظور مساعدت در بازگشایی مدارس استثنایی در مهرماه سال گذشته اقداماتی نظیر مرمت، ایمن سازی، شناسایی و رفع گرههای ترافیک معابر، ساماندهی توقف خودروها در حاشیه مراکز آموزشی، جلوگیری از حفاری و عملیات عمرانی در مجاورت مراکز آموزشی انجام شد.
نصب ۱۱۲ دستگاه آسانسور در ایستگاههای مترو
هاشمی درباره مناسب سازی در سیستم مترو تهران، بیان کرد: تاکنون ۱۱۲ دستگاه آسانسور برای معلولان در خطوط ۱، ۳، ۶ و ۷ ساخته و نصب شده است. همچنین ۲۶۰ دستگاه پله برقی برای کم توانان در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ ساخته و نصب شده است.
او در ادامه افزود: اقدمات اصلاحی در خطوط ۱ تا ۷ مترو نظیر ساخت شیب ویژه معلول در ورودی ایستگاه، مسیر ویژه نابینایان، تابلوهای هدایت مسیر، نصب هندریل و همسان سازی ورودی در ۳۵ ایستگاه به انضمام راه اندازی شش دستگاه آسانسور در ایستگاههای کرج و گلشهر انجام شده است. ساخت مسیر ویژه نابینایان با استفاده از قطعات سکهای و تسمهای در مقابل پله برقیها و آسانسورها در ۳۰ ایستگاه و مناسب سازی ایستگاهها برای معلولان ویلچری و نابینایان جزو دیگر اقدامات اجرایی شرکت مترو است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون ۳۲ ایستگاه برای معلولان و ویلچریها مناسب سازی شده و ۹۰ ایستگاه در برنامه مناسب سازی قرار دارد، افزود: همچنین ۳۳ ایستگاه دیگر برای نابینایان مناسب سازی شده و ۹۳ ایستگاه دیگر نیز در دستور کار مناسب سازی قرار دارد. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امسال با اراده قویتر به دنبال عملیات مناسب سازی در حمل و نقل عمومی است. هیچ ایستگاهی در مترو بدون انجام اقدامات مناسب سازی افتتاح نخواهد شد.
مناسب سازی ۳۰۲ ایستگاه اتوبوس
هاشمی درباره اقدامات مناسب سازی در حوزه اتوبوسرانی، توضیح داد: طی دو سال گذشته، ۳۰۲ ایستگاه در خطوط سامانه اتوبوس تندرو مناسب سازی شدهاند. تمامی ایستگاهها مجهز به رمپ ورودی و ۲۷۹ ایستگاه مجهز به مسیر ویژه نابینایان هستند که ۲۳ ایستگاه دیگر باقی مانده در دستور کار قرار دارند.
به گفته معاون شهردار تهران؛ سامانه معلولان و جانبازان درحال حاضر ۶۲ دستگاه خودروی ون و ۷۴ دستگاه اتوبوس ویژه مناسب سازی شده دارند که خرید ۱۰ دستگاه خودروی ویژه معلولان در دستور کار امسال قرار دارد.
او افزود: چندبار مناقصه تولید خودروی ون ویژه معلولان برگزار شده، اما به علت نبود امکانات، تولید به سرانجام نرسیده و درحال حاضر تصمیم برای خرید این دستگاهها اتخاذ شده است. درحال حاضر هزار و ۱۴۵ دستگاه تاکسی سواری و ون به ۵۸ مدرسه استثنایی که شامل ۵ هزار و ۶۸ نفر دانش آموز میشوند، خدمت رسانی میکنند.
هاشمی درباره اقدامات مناسب سازی در سازمان پایانهها و پارک سوارها، توضیح داد: تسهیلات جابهجایی با خودروهای برقی و پل عابر مجهز به پله برقی در پایانه غرب ایجاد شده است. همچنین سال گذشته یک دستگاه آسانسور جانبازان و معلولان در پایانه جنوب نصب شد. امسال ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز و ساخت سرویسهای بهداشتی مناسب سازی شده در پایانهها و پارک سوارهای تهران اختصاص داده است. شرکت کنترل ترافیک تهران نیز تجهیز تقاطعات را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه ارائه کارت بلیت مترو تخفیفات بسیاری به معلولان و جانبازان ارائه دادهاند، افزود: مصوبات خوبی پیشنهاد و به تصویب میرسد، اما اگر اراده جمعی برای تعدادی از موضوعات مهم نباشد، نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد. اجرای اقدامات مناسب سازی در سیستم حمل و نقل بسیار سخت است. در حوزه مناسب سازی ناوگان حمل و نقل و خرید خودروها، هیچ کمک بلاعوضی نشده است. شهرداری براساس قوانین مالی خود امکان انجام اقدامات مناسب سازی را دارند. بهتر است که نگاه ویژه تری به شهرداریها در فصل بودجه شود. اگر دولت به شهرداری تهران کمک کند، شهرداری امکان خرید اتوبوسهای ویژه معلولان به صورت آماده CBU را دارد.