پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت راهآهن : در سال رونق تولید ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در شرکتهای داخلی تولید و به شبکه ریلی کشور اضافه مي شود
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از وزارت راه و شهرسازی؛ سعید رسولی با اعلام این خبر گفت: این تعداد شامل تولید ۴۰ دستگاه لکوموتیو، ۶۵۰ دستگاه واگن باری، ۲۴ دستگاه ریل باس، ۳۰ دستگاه واگن مسافری و بازسازی کامل ۲۳۰ واگن مسافری میشود.
وی با بیان اینکه ساخت این تعداد واگن و لوکوموتیو به ۱۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: طبق تفاهمنامهای که اواخر سال ۹۷ با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد، اعتبار مورد نیاز این طرح از محل ۲۰ درصد آورده متقاضیان، ۱۰۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۴۷۳ میلیارد تومان کمک دولتی تامین خواهد شد. رسولی افزود: نرخ سود این تسهیلات برای ساخت واگن مسافری و ریل باس ۱۲ درصد و برای تولید لوکوموتیو و واگن باری ۱۳ درصد است و مابه التفاوت این نرخ سود را دولت تپرداخت خواهد کرد.
وی رونق تولید، ارتقا بهرهوری، کاهش وابستگی صنعت حملونقل ریلی به خارج، خودکفایی و خود اتکایی، ایجاد فضای رقابتی برای تولید داخل، ایجاد بازار صادرات، تنوع بخشی به درآمدهای راهآهن، توجه به منابع انسانی و کارکنان راهآهن را جزو سیاستهای راهآهن در سال ۹۸ عنوان کرد و افزود: امسال دستیابی به خودکفایی، خود اتکایی و تاکید بر اقتصادی بودن تولید؛ رونق بازار تولید صنایع ریلی، تمرکز بر نقاط قوت و ایجاد فضای صادرات در بازارهای بینالمللی و منطقهای برای آنها در اولویت قرار دارد.
رسولی تصریح کرد: با برخورداری کشور از نیروهای مستعد و جوانان دلسوزی که امتحان خود را همچون سالهای هشتسال دفاع مقدس پس دادهاند، اعتقاد قلبی به تولید، اشتغال و رونق داخل داشته و بر همین مبنا کاهش وابستگی در صنایع ریلی به طور جد پیگیری میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، حملونقل ریلی را دارای ظرفیتهای بزرگی برای کاهش وابستگی به بودجه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی دانست و گفت: فعالسازی این ظرفیتها مستلزم تسهیل و روانسازی قوانین و مقررا ت و تعریف دقیق بستههای حمایتی در جهت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در حملونقل ریلی است.
مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: علی رغم همه تحریمهای ظالمانه علیه ملت و دولت، اتفاقات خوبی در بخشهای مختلف ریلی در حال پیگیری و رخ داد است و خبرهای خوشی پس از طی شدن روند پیشرفت و عملیاتی شدن آنها به سمع و نظر مردم شریف ایران خواهد رسید.
رسولی افزود: یکی دیگر سیاستهای راهآهن در سال ۹۸ تنوع بخشیدن به درآمدهای راهآهن و استفاده بیشتر از ظرفیتهای موجود در حوزه ایستگاهی و عراضی راهآهن است.
وی در ادامه به اهمیت بهرهوری در شرکت راهآهن اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به رشد و توسعه نباید به منابع و ظرفیتسازی جدید فکر کرد. بلکه باید بررسی کرد چهقدر از ظرفیتهای موجود استفاده میشود. به طور مثال در شبکه، زیرساخت، ناوگان و سایر حوزههای راه آهن ظرفیتهای زیادی وجود دارد که باید عملیاتی شوند.