• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۶۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
اقتصادی » اقتصاد کلان

قطع سرویس دهی خطوط کشتیرانی دنیا به قطر

پس از اینکه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد، خطوط کشتیرانی دنیا نیز اقدام به متوقف کردن سرویس دهی به این کشور کردند.

قطع سرویس دهی خطوط کشتیرانی دنیا به قطربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا)؛ به دنبال تصمیم عربستان سعودی و دبی برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر و نپذیرفتن شناورهای این کشور به آبهای خود، خطوط کشتیرانی دنیا نیز سرویس دهی خود به قطر را به حالت توقف درآورند، به طوری که فعالیت تمام شناورهای خط کشتیرانی کانتینری OOCL هنگ کنگ که برای تردد به داخل و خارج از قطر رزرو شده بودند، تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمده است.
بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا نیز پذیرش کارگو بین کشورهای ائتلاف عربستان سعودی و قطر را متوقف کرده است، از طرف دیگر، ترمینال اپراتور دی پی ورلد در بندر جبل علی دبی و ترمینال‌های ابوظبی از پذیرش کارگو به داخل و خارج از بنادر قطر امتناع ورزیدند.
یک فورواردر کالا در شانگهای گفت: بزرگترین دردسر مربوط به کارگوهای است که هم اکنون در مسیر قرار دارند.
این گزارش در ادامه نوشت: چین بزرگترین شریک وارداتی به قطر است، به طوری که این کشور ۳۵۰ میلیون دلار کالا را به قطر در سال ۲۰۱۶ فروخت.
در ادامه این گزارش آمده است: عمده ترافیک حمل و نقل دریایی در بندر دوحه قطر از طریق ترمینال دی پی ورلد بندر جبل علی دبی ترانزشیب می‌شود، با این جود، روز دوشنبه هفته جاری، دبی نیز مانند عربستان سعودی ممنوعیت ورود شناور‌ها به بنادر خود تحت پرچم قطر را اعلام کرد.
تصمیم اخیر ترانزیت در کانال سوئز مصر را تاکنون تحت شعاع خود قرار نداده است و شناور‌ها تحت پرچم قطر می‌توانند آزادانه در این کانال تردد کنند.
کانتینرهایی که از بندر دوحه قطر بارگیری شده اند یا به مقصد این بندر در حرکت بودند، تا یافتن یک راه حل لجستیکی معطل و سرگردان باقی خواهند ماند.

امیدهای جدید برای بازار فله بر‌ها پدیدار شده است


خبر دیگری حاکی است هر چند کارشناسان دلیل اصلی بوجود آمدن امید‌های جدید در عرصه فله را متفاوت اعلام کردند، اما این بازار به اعتقاد آن‌ها رو به بهبود می‌رود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مانا، دو تحلیل گر معروف وال استریت اخیرا از بهبود بازار فله بر‌ها سخن به میان آورده اند.
Fotis Giannakoulis از شرکت مورگان استنلی و Noah parquette از شرکت جی پی مورگان بر سر بهبود کرایه‌ها برای بسیاری از شرکت‌های فله به توافق رسیده اند.
اگرچه این دو تحلیل گر بر سر بهبود کرایه فله بر‌ها به توافق رسیده اند، اما دلیل آن‌ها برای این بهبود متفاوت است.
یکی از آن‌ها دلیل این بهبود را تقاضای بهتر عنوان کرده است و این در حالیست که دیگری عرضه را دلیل بهبود بازار فله بر‌ها در آینده می‌داند.
به هر حال آن‌ها هر دو، دوسال آینده را سال‌های خوبی برای بازار فله دانستند و سال ۲۰۱۷ را برای این نوع کشتی‌ها رضایت بخش معرفی نکردند.

دیدگاه مبنی بر تقاضای بهتر

بر طبق نظرات Fotis Giannakoulis، بهبود بازار فله بر پایه افزایش تقاضا برای حمل فولاد بنا شده است. وی همچنین حمله فله را آخرین زنجیره‌ای دانست که ازبهبود بازار فولاد منتفع می‌شود. وی در این خصوص افزود: افزایش پروژه‌های زیرساختی در چین و وابستگی این کشور به سنگ آهن وارداتی منجر به افزایش قیمت کالا‌ها و مشتقات فولاد می‌شود.
Giannakoulis همچنین با وجود بهبودهای اخیر در کرایه‌های حمل فله، آن را بسیار عقب‌تر از افزایش ۳۰ درصدی قیمت فولاد دانست و این مطلب را دلیلی بر بهبود آینده کرایه حمل دانست. به عقیده وی در دو سال آینده می‌توانیم منتظر افزایش سالانه ۲. ۵ درصد در تقاضا برای کشتی‌های فله بر باشیم که دلیل اصلی آن تولید فولاد چین به میزان ۸۴۰ میلیون تن و واردات سنگ آهن از مبدا جدید یعنی کشور برزیل عنوان شده است.
شرکت هایی که مورد مطاله وی قرار گرفتند شامل Safe Bulker, Star Bulker و Golden Ocean هستند. وی همچنین اظهار داشت: ما مطالعه شرکت هایی با کشتی‌های بزرگتر، و دسترسی بهتر به منابع سنگ آهن را ترجیح می‌دهیم. با اجرایی شدن قوانین جدید انتظار می‌رود ناوگان جوان و با کیفیت شرکت‌های کشتیرانی فله مذکور از مزیت‌های فراوانی به ویژه در بخش کاهش مصرف سوخت، درآمد بالاتر و هزینه‌های کمتر و در نتیجه پرداخت سود سهام بالاتر بهره‌مند شوند.
دیدگاه مبنی بر عرضه بالاتر
بر طبق رویکرد آقای Parquette از شرکت جی پی مورگان، چشم انداز حمل فله خشک در طول سال ۲۰۱۹ عالی خواهد بود و وی احتمال رشد سه درصدی ناوگان را در سال ۲۰۱۷ را پیش بینی کرده است که این میزان در سال ۲۰۱۸ تن‌ها ۰. ۳ درصد خواهد بود که دلیل آن کاهش سفارش ساخت کشتی تا پایان سال جاری میلادی است. در همین خصوص اغلب کشتی‌های جدید در سال ۲۰۱۹ و پس از آن تحویل خواهند شد.
تغییراتی که در ناوگان جهانی فله رخ می‌دهد نتیجه قانون تولید سولفور کمتر است که از سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود. قوانین جدید که در حال تغییرچهره ناوگان فله بر‌ها هستند بر بهره گیری از گازوئیل گران استخراجی از نفت سنگین و یا نصب صافی‌ها (scrubber) در کشتی دلالت دارند.
از آنجایی که کشتی داران گزینه استفاده از گازوئیل گران را ترجیح می‌دهند، این موضوع به افزایش قیمت سوخت منجر می‌شود. هزینه‌های سوخت چه توسط کشتی دار و یا اجاره کننده پرداخت شود، به نوبه خود منجر به بالارفتن کرایه حمل کشتی می‌شود.
Parquette معتقد است قیمت بالای سوخت به کاهش سرعت کشتی‌ها در سفرهای دریایی منجر می‌شود و تبعا کاهش عرضه کالا‌ها را سبب می‌شود.
وی در این خصوص افزود: حمل و نقل فله بیش از دیگر عرصه‌های حمل و نقل از افزایش هزینه سوخت متاثر می‌شود چرا که هزینه‌های سوخت از دیگر هزینه‌های حمل کالای مورد نظر در یک فله بر بیشتر است.
چیزی که از سناریوی بالا از سوی هر دو تحلیل گر استخراج می‌شود، ممانعت افزایش سفارشات ساخت کشتی از ادامه بهبود حمل و نقل فله از سال ۲۰۱۹ به بعد است. در مجموع هر دوی تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت کشتی‌های کارکرده از کشتی‌های نو بیشتر است که آن‌ها را برای کشتیرانی‌ها گزاره جذاب تری می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مرکز نگهداری دختران مبتلا به اوتیسم در یزد راه اندازی می‌شود
برداشت زیتون روغنی از باغ‌های طارم سفلی
رونمایی از پوستر رویداد محتوای دیجیتال بسیج با محوریت خرم آباد هوشمند  
رونمایی از سه داروی جدید در البرز
فردا: رقابت تیم پاس همدان با سپاهان نوین اصفهان 
عیادت رئیس‌جمهور پزشکیان از آقای سقاب اصفهانی
آغاز بکار هنرستان‌های وابسته به صنعت در کردستان
تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی مناطق گرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد
خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع است
تجلیل از پژوهشگران برتر در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
کشف شواهد نوسنگی در تپه باستانی ابراهیم‌آباد هزارجلفا
توزیع آبگرمکن خورشیدی در مناطق بدون گاز استان
تخلف در تبدیل رایگان خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز
پلمب شهربازی یکی از بازار‌های مشهد
برگزاری نخستین همایش جوانان منطقه کدکن
استادیوم جدید در افسریه احداث می‌شود
سفر پاپ به لبنان
ماهیگیران فلسطینی، هدف نظامیان صهیونیست
صد‌ها کشته و مفقود در سیل اندونزی و تایلند
گلایه شهروندان از وضعیت نامناسب آسفالت جاده بستان آباد به بناب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند
آغاز ثبت نام کاروان‌های عمره دی و بهمن از ساعت ۱۰ امروز، ۹ آذر در خراسان رضوی
بررسی راهکارهای تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واقع در شهر ارومیه
دستگیری زورگیران اطراف خوابگاه‌های دانشجویی
چالش‌های بازگشت ارز صادراتی
تولید محصولات تقلبی آرایشی و بهداشتی
رژیم صهیونی و آمریکا با پیشرفت کشور‌های اسلامی مخالفند
برگزاری همایش در روز‌های آلوده تهران!
عاقبت پشت کردن به وطن
نقش مخرب رژیم صهیونی محور مذاکرت لاریجانی و فیدان
امسال، حدود ۴۴ مدرسه غیردولتی متخلف لغو امتیاز شده‌اند
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا
دولت فرمایشات رهبری را پشتوانه‌ای محکم برای خود می‌داند
انهدام باند قاچاق مهمات جنگی در کردستان
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۳۸ نظر)
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
هیچ ضرب‌الاجل اسرائیلی برای جنگ قریب‌الوقوع وجود ندارد  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)